Gevaar voor grieppandemie blijft

Auteur: | 26 mei 2005

Wetenschappers trekken opnieuw aan de bel over het op de loer liggende gevaar van een wereldwijde griepepidemie die naar schatting 20 miljoen slachtoffers zal eisen als het zo ver is. In Nature bepleitten ze dat er veel beter moet worden samengewerkt zowel op beleidsniveau als tussen de wetenschappers onderling. Want op de manier zo als het er nu gewerkt wordt om het gevaar de kop in te drukken is bij lange na niet effectief.

In november 2004 reisde de voorzitter van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Klaus Stohr de wereld over met de dringende boodschap dat er een grieppandemie op de loer ligt. Om de grieppandemie het hoofd te bieden werd het pandemic preparedness plan opgesteld en wereldwijd verspreid. Dit draaiboek bevat adviezen voor de overheid om de op komst zijnde pandemie de kiem in te smoren.

Een Aziatische dame met mondkapje prijkt op de voorkant van Nature. Als straks een pandemie uitbreekt loopt iedereen misschien met een mondkapje. Vandaar dat er in opvallende letters staat: VOGELGRIEP klaar voor een pandemie? klik op de afbeelding voor een grotere versie

Nu, ruim een half jaar later melden wetenschappers in het gezaghebbende tijdschrift Nature dat dit draaiboek nog helemaal niet goed werkt. Het onderzoek naar de verspreiding van het vogelgriepvirus H5N1 is veel te fragmentarisch waardoor er geen duidelijk beeld gevormd kan worden van de precieze verspreidingsroutes. Ook wisselen de getroffen landen te weinig wetenschappelijke gegevens uit waardoor er onnodig naast en langs elkaar heen gewerkt wordt. Het belangrijkste middel om een lokale vogelgriepuitbraak tegen te gaan is het vaccineren of het afmaken en vernietigen van het pluimvee. Maar voor beide manieren zijn geen wereldwijde standaarden. Hierdoor blijft de kans op verspreiding toch nog groot.

Zodra een varken besmet raakt met de vogelgriep H5N1 en tegelijk met een menselijke griepvariant kan er in het varken een nieuwe dodelijke variant ontstaan. Het varken wordt zelf niet ziek maar fungeert op deze manier als coctailshaker voor het maken van dodelijke nieuwe griepvirussen. Het is nu al gebleken dat in sommige delen van Indonesië meer dan de helft van de varkens de H5N1 variant bij zich draagt.

Daarom pleitten vele wetenschappers – waaronder onze Nederlandse griepdeskundigen Ron Fouchier en Ab Osterhaus van het Rotterdamse Influenzacentrum – voor het formeren van een speciaal team van wetenschappers die zich volledig toeleggen op de bestrijding van de op de loer liggende ramp. Deze taskforce zal moeten bestaan uit doktoren, virologen, epidemiologen, medisch-biologen, ecologen , dierenartsen en andere experts die de wetenschappelijke kennis kunnen vertalen naar beleid. Het opzetten van zo´n groep zal naar schatting 1,5 miljoen dollar per jaar kosten, maar dat is niets vergeleken bij de miljarden die het gaat kosten als er een pandemie uitbreekt. Om nog maar te zwijgen van al het menselijke leed, dat niet in geld is uit te drukken.