Genoom sojaboon gepubliceerd

Auteur: | 10 december 2008

Amerikaanse wetenschappers hebben de volledige DNA-volgorde van de sojaboon uitgeplozen en wereldkundig gemaakt. Wie deze populaire voedsel- en biobrandstofplant genetisch wil modificeren, kan dat dankzij het volledige genoom een stuk makkelijker doen. Het genoom is grofweg drie kleiner dan die van de mens.

De sojaboon, van oorsprong een Aziatische plant, wordt in zowel Amerika als Azië intensief verbouwd. De bonen die aan de plant groeien zijn ideaal om te verwerken in allerlei soorten voedsel, omdat ze veel eiwitten en voor de mens gezonde aminozuren bevatten. Het overgrote deel aan verwerkte eiwitten in ons eten komt uit de sojaboon. In producten waarop het etiket ‘plantaardige olie’ prijkt zit vaak sojaolie.

Sojabonen in allerlei soorten en maten. Met behulp van genetische modificatie kun je sojaplanten beschermen tegen ziekten en insectenplagen.

Omdat de plant zo massaal wordt verbouwd, is hij gevoelig voor allerlei snel verspreidende ziekten. Veel onderzoekers willen de plant daartegen beschermen door middel van genetische modificatie. Zo hoef je geen pesticiden te spuiten. Om genetische modificatie van de plant nóg eenvoudiger te maken, hebben Amerikaanse wetenschappers van de Department of Energy Joint Genome Institute (DOE JGI) de volledige DNA-volgorde van de sojaboon gepubliceerd. Zelf gebruikt het instituut gebruikt de DNA-code voor onderzoek naar biobrandstoffen.

Het voordeel van zo’n bekendmaking is dat genetici nu als het ware een ‘genetisch sojawoordenboek’ tot hun beschikking hebben. Als ze aan een bepaalde eigenschap van de sojaplant willen sleutelen, kunnen wetenschappers opzoeken waar ze het gen voor die eigenschap kunnen vinden. En kijken hoe dat gen precies werkt.

In totaal staan er zo’n 5500 genen in het openbare sojawoordenboek. De biologen bij DOE JGI weten nog lang niet waar al die genen voor dienen. Maar van een paar genen weten ze zeker dat deze de plant beschermen tegen ziektes. Nu het genoom voor wetenschappers openbaar is, kunnen zij daarmee andere belangrijke functies in de sojaplant ontrafelen.