Genoom kafferkoren bekend

Auteur: | 27 januari 2009

De volledige DNA-code van het belangrijke landbouwgewas kafferkoren is gepubliceerd. Een veertigtal internationale wetenschappers heeft samengewerkt om de klus te klaren.

Genomen publiceren is ín. Naast de mens, muis en mammoet plozen biologen ook het DNA van allerlei landbouwplanten uit. Zo zijn rijst en soja al aan de beurt geweest. Sinds vandaag hoort het minder bekende kafferkoren daar ook bij. Wetenschappers beschrijven de DNA-volgorde van dit gewas in de nieuwste editie van het tijdschrift Nature.

Het is niet zo raar dat kafferkoren minder beroemd is dan tarwe of rijst. De plant groeit alleen in extreem hete gebieden. Het is daarom ook wel de Afrikaanse versie van tarwe. Kafferkoren gebruikt een speciale truc om in al die hitte en droogte voedingstoffen op te nemen. Dat vermogen deelt hij met maar een paar andere landbouwgewassen, zoals suikerriet en het gras Miscanthus.

Die truc kan met hulp van gentechnologie in andere planten gebruikt worden. Met de publicatie van het genoom van kafferkoren is die mogelijkheid nog een stap dichterbij gekomen. Dat schrijven twee Japanse wetenschappers in een commentaar bij het Nature-artikel.

En die gedachte is logisch: een groot deel van het DNA van kafferkoren blijkt namelijk hetzelfde te zijn als die van rijst. Nu duidelijk is welke genen dat zijn, kunnen biologen veel beter gaan onderzoeken hoe deze genen werken en hoe de hitte- en droogtetolerantie van kafferkoren in het DNA zit opgeslagen. Door dit soort onderzoek, zeggen de Japanners, is er hoop dat er flinke voedselproductie in extreem droge gebieden mogelijk zal zijn. Of ze daarmee doelen op het Afrika van nu of het Zuid-Europa van na een klimaatomslag, schrijven ze er niet bij.

Genoom sojaboon gepubliceerd Kafferkoren – artikel van Wikipedia