Genetisch gemodificeerd én supergezond

Auteur: | 13 april 2009

Het lijstje genetisch gemodificeerd voedsel met gezondheidsvoordeel begint langzaam te groeien: bij de gouden rijst en omega-3-soja hoort sinds kort ook de paars gekleurde tomaat. Heeft dat zin, supergezond voedsel? En wie zit er überhaupt op te wachten?

Genetisch gemodificeerd eten kun je al kopen, maar eigenlijk merk je daar als consument weinig van. Geen extra lekkere smaak, geur of kleur. En ook niet extra gezond. Toch zal het niet zo blijven: gezondheidsvoordelen in GM-eten zijn op komst. En daar heb je wél wat aan.

Meestal worden extra gezonde ingrediënten – vaak vitaminen of de zogenaamde anti-oxidanten – achteraf toegevoegd. Met genetische modificatie hoeft dat niet meer. De plant of het dier dat je gaat opeten, maakt tijdens zijn leven de nieuwe gezonde bestanddelen aan. Soms kunnen ze dat al, maar helpt genetische modificatie om de hoeveelheid gezonde ingrediënten te vergroten. Dat geldt bijvoorbeeld voor de paarse tomaat die vorig jaar in het nieuws kwam.

De paarse tomaat

Maar heeft extra gezond voedsel veel zin? Neem bijvoorbeeld de bekende paarse tomaat. Daar zitten extra anti-oxidanten in die wellicht tegen kanker beschermen. Zulke bescherming is zeker niet verkeerd, maar echt spectaculair is het ook weer niet: voor hetzelfde gezondheidseffect kun je ook een trosje rode druiven eten.

Rode druiven zijn een prima vervanger voor de genetisch gemodificeerde paarse tomaat én de rode appel.

Die paarse tomaat kan over een paar jaar wel in de supermarkt liggen. Gaan er nog meer van dit soort producten komen? Frans Krens, plantenbiotechnoloog aan de Wageningen Universiteit (WUR) weet er meer van.

Overigens zijn rode appels niet nieuw; moeder natuur heeft ze ook al. “Maar die smaken nergens naar”, zegt Krens. “Het gen dat die wilde appels rood maakt, zou je via kruisingen met lekkere appels erin kunnen telen. Maar dat zou erg lang duren. En de oorspronkelijke kwaliteit krijg je niet meer terug. Wat dat betreft is genetische modificatie een mooie uitkomst.”

De anti-allergie-aardbei

Maar genetische modificatie kan ook een hulpmiddel zijn tegen verschillende soorten allergieën. Sommige mensen zijn allergisch voor pinda’s of allerlei soorten fruit, vanwege een eiwit dat in het in fruit zit. Krens legt uit: “Als je het gen dat voor dat eiwit codeert via genetische modificatie stillegt, voorkom je de allergische reactie.”

Dat hebben de plantengenetici van de WUR in het verleden al eens met succes gedaan. Bij de appel welteverstaan. Krens weet nog dat hij daarover een telefoontje kreeg. “Die man was gelukkig met dit nieuws, maar hij kon niet wachten op andere genetische modificaties tegen allergie. Hij hoopte dat het ook voor aardbeien gedaan zou worden, zodat hij die ook weer kon mocht eten. Er is dus in ieder geval één burger blij met GM-eten.”

Ook in dit dossier: