Gen maakt plant onverschillig voor kou

Auteur: | 14 september 2010

Britse plantbiologen hebben een gen ontdekt waarmee, als je het uitzet, planten stug doorgroeien in de kou. Zo’n vondst kan betekenen dat je voedselgewassen ook in koudere gebieden kunt telen dan voorheen mogelijk was.

Kate Sidaway-Lee en haar collega’s van de Universiteit van Edinburgh en York zagen dat hun laboratoriumplant, de zandraket, ook in een gekoelde kas bleef groeien wanneer een bepaald gen, dat Spatula heet, uitstond. Dat schrijven de Engelse en Schotse wetenschappers in het tijdschrift Current Biology.

De ontdekking maakt het misschien mogelijk om in de toekomst belangrijke landbouwplanten – denk aan maïs of aardappelen – op koudere plekken te laten groeien dan nu mogelijk is. Dat is niet bepaald een wereldingrijpende verandering, maar het kan wel de druk op de voedselmarkt verlichten.

Wellicht dat de aardappel in de toekomst ook in koudere gebieden goed uit de voeten kan.

Voordat de biotechnologen het Spatula-gen tegenkwamen, waren ze erop uit om een gen te vinden dat planten tijdens koude helpt te groeien. Daarom bestelden ze verschillende varianten van de best onderzochte plant ter wereld: de zandraket, ook wel bekend als Arabidopsis thalania. De meeste van deze planten hadden een of andere genetische afwijking die al eerder was ontdekt. Vervolgens lieten ze de plantjes onder verschillende temperaturen opgroeien. Eén zandraket bleef in de kou doorgroeien: bij dit plantje stond het Spatula-gen uit. Van dit gen was vooral bekend dat het de rijping van zaden regelt.

Uit het nieuwe onderzoek blijkt echter dat Spatula niet alleen zaadgroei regelt, maar ook de mate waarin planten groeien in de kou. Toen het gen uitstond groeide de zandraket prima bij lage temperaturen; in dit geval 15 graden Celsius.

Om na te gaan of het uitzetten van Spatula geen andere gevolgen heeft, controleerden de biologen of de plantjes onder andere een veranderd groeiritme hadden. Dat bleek niet zo te zijn: het uitschakelen of verzwakken van Spatula heeft waarschijnlijk alleen effect op groeisnelheid in de kou.

Andere belangrijke voedselgewassen hebben het Spatula-gen waarschijnlijk ook, maar dat moeten we nog even afwachten: de DNA-volgordes van andere planten zullen dat moeten uitwijzen. Een beetje hoopvol zijn de Britse wetenschappers wel, want de meeste genen die je in de zandraket vindt, kom je ook in andere gewassen tegen. Wetenschappers zien het plantje als een versimpelde miniversie van voor ons bekendere en interessantere planten.