Geheugenpil werkt niet

Auteur: | 19 november 2008

Preparaten met Japanse notenboom extracten beschermen niet tegen de ontwikkeling van ouderdomsziekten als dementie en Alzheimer. Dit concluderen Amerikaanse onderzoekers naar aanleiding van een omvangrijke studie die dit jaar werd afgerond. Met de resultaten komt mogelijk een einde aan het wetenschappelijke gesteggel over de medicinale werking van de notenboom.

Al duizenden jaren gebruiken Chinezen de zaden en bladeren van de Japanse notenboom ( Ginkgo biloba) als geneesmiddel tegen allerlei kwaaltjes. Ook in onder meer Duitsland en Frankrijk zijn de plantenextracten populair. Sommige artsen geloven dat de sappen van de Japanse notenboom de ontwikkeling van ouderdomsziekten als dementie en Alzheimer tegengaat. Wetenschappelijk onderzoek naar deze geneeskundige werking is lastig, vooral door een gebrek aan gegevens over de effecten van het middel bij gezonde proefpersonen. Amerikaanse onderzoekers begonnen in 2000 met de Ginkgo Evaluation of Memory (GEM) studie, om deze effecten in kaart te brengen.

Delen van de Japanse notenboom ( Ginkgo biloba) zouden de ontwikkeling van ouderdomsziekten als dementie en Alzheimer tegengaan. Bron: Steven J. Baskauf, 2002, bio-imaging

Vijf medische centra, verspreid over het hele land, werkten aan het onderzoek mee. Ruim 3000 proefpersonen, van 75 jaar of ouder, werden acht jaar lang intensief gevolgd. Aan het begin van de studie waren alle proefpersonen gezond, zij hadden geen of slechts een zeer milde achteruitgang van de hersenfunctie. 1500 mensen kregen twee maal daags een capsule met 120 milligram Japanse notenboom extract, de rest kreeg een placebo. Elke zes maanden kwamen de proefpersonen naar de centra voor een dementiecontrole. Bij verdenking op een te snelle achteruitgang van de hersenfunctie werden de patiënten uitgebreid onderzocht, onder andere met behulp van neuroimaging.

Slag om de arm

Deze maand publiceert de Journal of the American Medical Association de resultaten van dit grootschalige onderzoek. Niet alle proefpersonen konden in de analyse worden meegenomen, omdat in beide groepen een vergelijkbaar aantal mensen tijdens de studie overleed. Deze sterfte was niet te wijten aan gebruik van het plantenextract, maar had puur te maken met de hoge leeftijdscategorie waarmee de wetenschappers werkten. Van de mensen die dagelijks een portie Japanse notenboom binnenkregen, ontwikkelden 277 mensen uiteindelijk dementie. In de controlegroep lag dit aantal op 246. Op basis van deze resultaten lijkt het er dus niet op dat het plantenextract dementie of Alzheimer kan voorkomen.

Uit de resultaten van een grootschalig onderzoek blijkt dat plantenextracten van de Japanse notenboom het ontstaan van dementie en Alzheimer niet kunnen voorkomen.

Toch houden de onderzoekers nog een slag om de arm. De achteruitgang van de hersenfunctie is een proces dat zeer langzaam gaat. Het zou zo kunnen zijn dat er over een aantal jaar wel een verschil tussen beide testgroepen wordt gevonden. Om dit nauwkeurig in de gaten te houden, hebben de Amerikanen een follow-up studie opgezet. Bij een klein aantal proefpersonen blijven zij eens in de zoveel tijd de structuur en functie van de hersenen controleren. Ook in Europa zijn wetenschappers inmiddels bezig een vergelijkbaar onderzoek op te zetten. Over een paar jaar weten we, als het goed is, echt zeker of Japanse notenboom extracten beschermen tegen de ontwikkeling van dementie en Alzheimer.