Gapers begrijpen andermans emoties

Auteur: | 12 september 2007

Mensen die snel de neiging hebben mee te gaan doen met geeuwende mensen, hebben een groot inlevingsvermogen. Dat zeggen onderzoekers van de Universiteit van Leeds. Zij presenteerden de uitkomsten van hun experimenten op een wetenschapsfestival in York.

Wanneer je ziet dat iemand zit te gapen, ga je dat vaak zelf ook doen. Gapen werkt erg aanstekelijk. Het schijnt zelfs dat je het niet eens hoeft te zíen gebeuren. Het lezen van deze tekst zou al genoeg kunnen zijn om je eens lekker te laten gaan. Tenminste, voor diegenen die zich kunnen inleven in de gevoelens van anderen.

Menstype

Volgens onderzoekers uit de Engelse plaats Leeds hebben mensen die zich gemakkelijk laten verleiden tot meegeeuwen een groter inlevingsvermogen dan mensen die dat niet doen. Want bij het reageren op geeuwen wordt hetzelfde hersengebied gestimuleerd als wanneer we rekening houden met anderen. Dat laatste was kort geleden al gebleken uit beelden die zijn gemaakt van hersenen tijdens verschillende activiteiten.

bron: BBC

Nu hebben de wetenschappers uitgezocht welk menstype meegeeuwt. Om beurten werden proefpersonen tien minuten in een ruimte gelaten met een andere persoon. Dat was, zonder dat de proefkonijnen het wisten, de onderzoeker. Die zorgde ervoor in die tien minuten tien keer te geeuwen. De reactie van de proefpersonen werd gemeten.

Direct daarna moest een test worden gedaan waaruit het gevoel van medeleven zou kunnen blijken. Foto’s werden gemaakt van de ogen van de proefpersonen en de emoties die zij vertoonden werden vastgelegd.

Psychologiestudenten scoren in de experimenten hoger dan mensen die een technische studie doen. Dat hadden de wetenschappers ook verwacht. Dr. Catriona Morrison, die het onderzoek heeft geleid: ‘We gingen ervan uit dat psychologiestudenten een hoger vermogen tot empathie zouden hebben. Technische studenten zijn systematischer, ze zijn meer geïnteresseerd in cijfers en formules.’

Hersenen koelen

Gapen is een moeilijk onderwerp voor wetenschappers. Het is nog helemaal niet duidelijk wat precies het doel is. Volgens een recente theorie zou het te maken kunnen hebben met het proberen te koelen van de hersenen. Daar wordt je weer alert van. Met gapen zeg je dus niet dat je wilt gaan slapen, maar juist dat je wilt opletten.

Gapen helpt je beter op te letten.