Je leest:

Europees ruimtevrachtschip ATV klaar voor lancering

Europees ruimtevrachtschip ATV klaar voor lancering

Op 9 maart vertrekt het onbemande Europese vrachtschip ‘Jules Verne’ naar het internationale ruimtestation ISS. Het vrachtschip is het eerste in een reeks van automated transfer vehicles, samen met laboratoriummodule Columbus de belangrijkste Europese bijdrage aan het ruimtestation.

ESA’s Automated Transfer Vehicle (ATV) ‘Jules Verne’ wordt op zondag 9 maart om 04:59 uur gelanceerd vanaf de Europese lanceerbasis in Kourou, Frans Guyana. Het onbemande vrachtschip, voorzien van in Nederland gemaakte zonnepanelen, heeft als bestemming het internationale ruimtestation ISS.

Samen met het in februari gelanceerde ruimtelaboratorium Columbus, is ATV de belangrijkste bijdrage van ESA aan het ruimtestation.

Jules Verne is de eerste in een serie ATV’s die het internationale ruimtestation ISS gaat bevoorraden. bron: ESA / D. Ducros. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Europese bijdrage aan ISS

Jules Verne is de eerste in een serie ATV’s die het internationale ruimtestation ISS gaat bevoorraden. Het vrachtschip wordt naar de ruimte gebracht met een Ariane 5 draagraket, waarna het op eigen kracht verder vliegt naar het ISS. Tijdens zijn missie vervult het ATV vier verschillende taken. Eerst brengt het nieuwe voorraden en wetenschappelijke experimenten aan boord, daarna dient het als extra opslagruimte voor het ruimtestation.

Met zijn motor stuwt het ATV het ruimtestation naar een hogere baan. Zo wordt hoogteverlies door de (geringe) luchtweerstand op vierhonderd kilometer hoogte gecompenseerd. Ten slotte koppelt het vrachtschip vol afval los van het ISS om na een korte vlucht helemaal te verbranden in de dampkring.

Dutch Space bouwde de zonnepanelen voor het onbemande Europese ATV-vrachtschip ‘Jules Verne’. bron: ESA / CNES / Arianespace. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Dutch Space

Het Nederlandse bedrijf Dutch Space uit Leiden bouwde de zonnepanelen voor het onbemande vrachtschip. Het gaat om vier ‘vleugels’ met elk vier panelen, voorzien van in totaal 13.000 zonnecellen. De vleugels hebben een spanwijdte van meer dan 22 meter. Samen leveren ze tot het einde van de missie minimaal 4800 Watt aan elektriciteit. Dutch Space werkte twee jaar aan de zonnepanelen met partners uit Zwitserland, Italie en Amerika. Momenteel werkt Dutch Space aan de panelen voor het tweede ATV.

De zonnepanelen van Dutch Space zijn niet de enige Nederlandse bijdrage aan ATV. Bradford Engineering ontwierp en bouwde voorzieningen om de luchtdruk op gelijk niveau met dat van het ISS te brengen en daarna voldoende lucht te circuleren in de module, zodat astronauten er veilig kunnen verblijven.

Zie verder

Dit artikel is een publicatie van European Space Agency (ESA).
© European Space Agency (ESA), alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 03 maart 2008

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.