Er is leven na de dood van ruimtetelescoop Hubble

Auteur: | 1 juli 2006

De opvolger van de ruimtetelescoop Hubble heeft al een naam: Webb. De lancering staat gepland voor 2013. De nieuwe kijker moet meer inzicht geven in de oorsprong van sterren en sterrenstelsels en de evolutie van het heelal.

Op het kantoor van Matt Mountain, de nieuwe directeur van het Space Telescope Science Institute in Baltimore, hangt het afscheidscadeau van zijn vorige baan: een grote poster van de Gemini-telescoop, voorzien van een paar dozijn handtekeningen. Tien jaar lang zwaaide Mountain de scepter over het Gemini Observatory op Mauna Kea, Hawaii, en het personeel zag hem in september met lede ogen naar het Amerikaanse vasteland vertrekken. Zelf had hij er ook wel wat moeite mee, geeft hij eerlijk toe. ‘Je krijgt niet vaak de kans om een grote sterrenwacht helemaal vanaf de grond op te bouwen, zoals ik met Gemini heb kunnen doen.’

Matt Mountain.

Toch was de overgang naar het Space Telescope Science Institute (STScI) niet zo groot. Vanwege zijn ervaring met infraroodastronomie was Mountain al geruime tijd de ‘telescope scientist’ van de James Webb Space Telescope (JWST), de opvolger van Hubble. Ook de James Webb-telescoop wordt straks vanuit Baltimore gerund, dus toen Mountain werd gevraagd om te solliciteren op de baan van directeur, hoefde hij niet heel lang na te denken. Bijkomend punt was dat zijn vrouw en kinderen het op het afgelegen Hawaii inmiddels wel gezien hadden.

Een makkelijke baan is het niet, geeft hij toe. Zijn voorganger, Steven Beckwith, kreeg de ‘Hubble Wars’ op zijn bord: de strijd met NASA-topman Dan Goldin over het voortbestaan van de Hubble Space Telescope, die in 1990 werd gelanceerd, en zijn voortbestaan te danken heeft aan dure periodieke onderhoudsvluchten. Mountains grootste uitdaging is het om straks een natuurlijke overgang te bewerkstelligen van Hubble naar Webb, en om de astronomische gemeenschap te overtuigen van het belang van de nieuwe, peperdure telescoop. ‘Er zijn sterrenkundigen die liever veel kleine telescopen lanceren dan één grote,’ zegt hij.

Het voortbestaan van Hubble, in elk geval tot 2012, lijkt overigens gegarandeerd. Vlak voordat Mountain zijn kantoor in Baltimore betrok, werd NASA-baas Goldin opgevolgd door Mike Griffin, die de beslissing van zijn voorganger om geen onderhoud aan Hubble meer te plegen prompt terugdraaide. Vooropgesteld dat de shuttlevlucht van vandaag succesvol verloopt, ziet het er naar uit dat de vijfde onderhoudsvlucht naar de Hubble Space Telescope eind 2007 kan plaatsvinden. Er worden dan twee nieuwe, grote instrumenten geplaatst, en de ruimtetelescoop krijgt nieuwe gyroscopen en batterijen. Daarmee moet hij weer vijf jaar vooruit kunnen.

De Hubble Space Telescope werd in april 1990 door het ruimteveer discovery gelanceerd. bron: NASA