Je leest:

Empathische computer

Empathische computer

Een navigatiesysteem dat de snelste weg toont en ook nog rekening houdt met stress. Dit illustreert een nieuw type dialoogsysteem dat promovendus Trung Bui van de Universiteit Twente ontwikkelde. Het systeem herkent de emotie van de gebruiker en is in staat erop te reageren. Hiermee ondersteunt Bui hulpverleners in stressvolle situaties.

Computers voelen niet, en houden geen rekening met de emoties van de gebruiker. Tenminste, dat willen science fiction schrijvers ons doen geloven. Dat het ook anders kan toont promovendus Trung Bui met zijn navigatiesysteem voorzien van stressmodule.

Woede

Het lastige van menselijke emoties is dat ze niet altijd even goed te duiden zijn, zeker niet voor een computer. Een stemverheffing kan bijvoorbeeld een teken van enthousiasme zijn, maar ook een teken van woede. Zonder extra informatie weten we niet zeker om welk van de twee emoties het gaat. Mensen zijn er in getraind om verschillende soorten (onzekere) informatie te combineren en op basis hiervan toch juiste conclusies te trekken. Dit omgaan met onzekerheden is echter moeilijk in te programmeren in een computerprogramma.

Computers zijn berucht dat ze geen rekening houden met de emoties van hun gebruikers. Een nieuw navigatiesysteem met stressmodule brengt hier verandering in.

Bui ontwikkelde een dialoogsysteem dat wel rekening kan houden met emoties. Hij paste daarvoor een wiskundige techniek toe die in de jaren zestig werd ontwikkeld voor het aansturen van fabrieksprocessen: Partially Observable Markov Decision Process (POMDP), en combineerde dit met de Dynamic Decision Network (DDN) techniek voor een hybride strategie. Hiermee maakt het systeem een afweging tussen het ver vooruit kijken en de benodigde rekenkracht.

Stress

Om de effectiviteit van een DDN-POMDP te illustreren paste Bui het toe bij een navigatiesysteem voor hulpverleners dat rekening houdt met de ervaren stress van een gebruiker. Het navigatiesysteem krijgt input van een losse ‘stressmodule’ die de stress bij de hulpverlener meet. Bij de communicatie met de gebruiker houdt het systeem hier rekening mee. In een situatie dat het stressniveau bij de gebruiker is verhoogd, zal het systeem er bijvoorbeeld rekening mee houden dat de gebruiker eerder fouten maakt en zal het vaker om bevestiging vragen.

Op een website van Universiteit Twente kan de bezoeker zelf het dialoogsysteem uitproberen.

Dit artikel is een publicatie van Universiteit Twente.
© Universiteit Twente, alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 15 oktober 2008

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.