Elementen scannen uit de losse pols

Auteur: | 19 mei 2004

Het Amerikaanse bedrijf KeyMaster Technologies uit Kennewick, Washington, heeft een handscanner ontwikkeld die elementen met een niet te hoog atoomnummer op afstand herkent. het apparaat werkt met röntgenfluorescentie, geeft een vrij nauwkeurige kwantitatieve uitslag en weegt maar twee kilo.

De nieuwe scanner, met het formaat van een boormachine, is in feite een draagbaar lab dat overal mee naar toe kan om materialen te analyseren. Naar de lanceerbases van NASA bijvoorbeeld. Met de scanner valt direct te controleren of aangeleverde bouten, moeren, lasstaven en andere materialen wel van de juiste legeringen zijn gemaakt. Klopt het niet, dan kan de levering met dezelfde vrachtauto retour. Ook zou de scanner in staat zijn om corrosie te detecteren <>i>onder een verflaag. Tot slot wordt gesuggereerd dat je er wellicht de voortgang van mengprocessen in de chemie mee kunt monitoren.

NASA medewerkers poseren met de nieuwe draagbare materialenscanner. Veel praktisch nut heeft hun handeling niet; ze richten het apparaat op één van de F-1 motoren waarmee de Saturnus V raket in de jaren zestig astronauten omhoog stuwde richting de maan. Beeld: NASA/CXC

Röntgenfluorescentieanalyse (RFA) is een analysetechniek voor de identificatie en kwantificatie van chemische elementen vanaf borium. Het monster wordt bestraald met röntgenstraling en zendt daarbij röntgenstraling uit die karakteristiek is aan de compositie van het monster.

De scanner is in staat relatief lichte atomen waar te nemen zoals natrium, silicium en aluminium. Het Marshall Space Flight Center van ruimtevaartorganisatie Nasa heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van het “chemistry lab in your hand”. Nasa wil er onder meer mee controleren of voor belangrijke onderdelen van de space-shuttles wel de juiste aluminiumlegeringen zijn gebruikt. “Een compleet analytisch lab kunnen loslaten op zoiets groot als een stuwraket en de samenstelling van de legering bepalen tot op vier decimalen, is een belangrijke doorbraak”, aldus woordvoerder Fred Schramm van het Marshall Center.