Naar de content

Eindhovense gezinsauto op zonne-energie wint World Solar Challenge

Bert van Overbeeke

Op zonne-energie met een gezinsauto dwars door Australië rijden. Solar Team Eindhoven laat zien dat het mogelijk is en wint de cruiserklasse van de internationale studentenwedstrijd World Solar Challenge. “Nu willen we met deze wagen door de McDrive.”

Het studententeam van de TU Eindhoven na de overwinning.

Bart van Overbeeke

Opnieuw is er Nederlands succes op de World Solar Challenge, het wereldkampioenschap zonneracen voor studententeams. Nadat de Nuna9 van de TU Delft al de challengerklasse won, pakte Stella Vie van de TU Eindhoven de eerste plek in de cruiserklasse. De challengerklasse is voor pijlsnelle zonnebolides, de Formule 1 van de World Solar Challenge. In de cruiser lasse nemen de gezinsauto’s het tegen elkaar op. TU Eindhoven won met grote overmacht.

“Dat hadden we van tevoren niet gedacht”, zegt teamlid en student sustainable innovation Beatrix Bos eerlijk. “Zeker niet na de problemen met het transport naar Australië, want daardoor hadden we veel minder testtijd.”

Middenconsole breekt af

In totaal liep het team maar liefst drieënhalve week vertraging op. Stella Vie kwam via een tussenstop in Azië terecht en daar stapelden de problemen zich op. “De kist waar de auto in zat, was te groot volgens de luchtvaartmaatschappij, terwijl we alle maten goed hadden doorgegeven. Een volgende vlucht zat weer vol. Ook met de batterij hadden we problemen. Een piloot weigerde ermee te vliegen, daarna klopten de papieren niet met de volgende vlucht. We wisten op een gegeven moment niet meer waar alles precies was en we voelden ons machteloos.”

Met vijf personen in Stella Vie.

Bert van Overbeeke

De testtijd werd fors bekort door deze perikelen, maar dat leverde opmerkelijk genoeg geen problemen op. “Alles werkte vrijwel direct uitstekend”, zegt Bos. Al na de eerste race nam het team uit Eindhoven een grote voorsprong. Dat kwam onder meer doordat er vijf personen in de auto zaten. In de cruiserklasse gaat het niet alleen om snelheid, maar worden ook punten gegeven voor hoe comfortabel een wagen is en hoeveel personen meerijden. Zondag is de officiële uitslag, maar de voorsprong van Eindhoven is nu al zo groot, dat ze niet meer in te halen zijn.

Bijna ging het toch nog mis. Toen Stella Vie op donderdag een bocht nam, brak het middenconsole af. Daar zit onder meer het stuur aan vast. Het trilde los. “De wegen zijn hier niet zo goed als in Nederland”, merkte Bos. “Er zijn veel kuilen en we moeten bij controleposten regelmatig in de berm stoppen waar grind ligt. Dan trilt alles heel erg. We hadden de middenconsole binnen een uur weer vastgemaakt. We hebben het gelijmd en klinknagels gebruikt.”

McDrive

Ook het weer zat deze editie niet mee. Zelfs midden in de woestijn regende het. “Onze wagen is daar niet voor gemaakt”, aldus Bos. “Stella Vie is gelukkig wel waterdicht, maar er zit bijvoorbeeld geen ruitenwisser op. Als het hard regent, dan moeten we snelheid minderen en rijden we meer op de batterij. Dan komen we minder ver.”

Bos wil met het succes van Stella Vie laten zien dat het echt mogelijk is om in een zonnewagen te rijden op de openbare weg. “Wij rijden drieduizend kilometer in zes dagen. Op een batterijlading halen we zeshonderd kilometer. We hebben ook laten zien dat je er met vijf mensen in kunt zitten.” Aan de andere kant ligt de snelheid van Stella Vie nog wel een stuk lager dan van andere personenauto’s. De bolide haalt een gemiddelde van rond de 75 kilometer per uur en een topsnelheid van 107 kilometer per uur. NEMO Kennislink publiceerde twee jaar geleden al een groot artikel over de toekomst van zonnewagens.

Gaan de studenten straks met deze gezinsauto door de McDrive?

Bert van Overbeeke

De weg op

Om te laten zien wat je allemaal met zonne-energie kunt doen, willen de studenten in Nederland de openbare weg op. Dat mag, omdat Stella Vie een kenteken heeft. Het was niet eenvoudig dat te behalen, omdat de auto aan veel voorwaarden van de RDW moest voldoen. “We hebben geen zijspiegels, omdat die funest zijn voor de aerodynamica van de wagen en deze minder gestroomlijnd maakt. Daarom moesten we een camerasysteem inbouwen. De bestuurder ziet op een schermpje naast het stuur de beelden van wat links en rechts naast en achter de auto gebeurt. Het is bijzonder dat we overal mogen rijden.”

Daarnaast willen de studenten nog meedoen aan nieuwe evenementen. Zoals een rit van Wenen naar Rotterdam, waarbij de wagen tijdens het rijden draadloos wordt opgeladen. Dat bouwt voort op wetenschappelijk onderzoek naar inductieladen, waar NEMO Kennislink al eerder uitgebreid over schreef. “We hebben ook nog wilde plannen voor een tour door Europa”, aldus Bos. “Maar eerst gaan we door de McDrive met onze zonnewagen. Het lijkt me geweldig om op die manier een hamburger te bestellen.”

Komt er ook een Gronings team?

Studenten van de Universiteit Twente, TU Delft en TU Eindhoven doen al mee aan de tweejaarlijkse World Solar Challenge. De Hanzehogeschool en Rijksuniversiteit Groningen willen als vierde Nederlandse team aansluiten bij de volgende editie in 2019. Studenten zijn op dit moment fondsen aan het werven.

ReactiesReageer