Je leest:

Efficiëntere opslag van waterstof als autobrandstof

Efficiëntere opslag van waterstof als autobrandstof

Ingenieur Govert Kruijtzer heeft in zijn promotieonderzoek gekeken naar de mogelijkheden om waterstof op te slaan in dunne magnesiumlagen, die tussen de 30 en 300 nanometer dik zijn. Om waterstof als brandstof in auto’s te gebruiken, is het van groot belang dat het gewicht van het opslagmedium, magnesium dus, zo laag mogelijk is ten opzichte van de hoeveelheid opgeslagen waterstof. Kruijtzer promoveert vandaag aan de Universiteit Utrecht.

Om waterstof als brandstof in auto’s te gebruiken wordt gezocht naar materialen die tijdelijk waterstof kunnen opslaan. De waterstof moet bij het tankstation snel geladen kunnen worden en tijdens de rit voldoende beschikbaar zijn.

Een materiaal dat veel waterstof kan opslaan is magnesium. Om magnesium te kunnen toepassen als opslagmateriaal is het van groot belang dat het gewicht van het opslagmedium zo laag mogelijk is ten opzichte van de hoeveelheid opgeslagen waterstof. Het laden en lossen van waterstof moet zo snel mogelijk verlopen en weinig energie kosten.

Aan de opslag van waterstof (hier een prototype tank in een experimentele Ford) valt nog veel te verbeteren. Beeld: National Hudrogen Association

Kruijtzer liet zien dat waterstof sneller wordt opgenomen en losgelaten door het toevoegen van katalysatoren en het nanostructureren van de magnesiumlagen – dus een zo dun mogelijke laag van de katalysator/magnesium mix op een koolstof dragermateriaal. Hoe dit verbeterde mechanisme precies werkt staat nog ter discussie.

Dit project is uitgevoerd binnen het Duurzaam Waterstof programma van ACTS (Advanced Chemical Technologies for Sustainability) onder leiding van prof. dr. ir. K. de Jong en prof. dr. F. Habraken. ACTS is het publiek-private samenwerkingsverband binnen NWO op het gebied van duurzame chemie en katalyse.

Zie ook:

Dit artikel is een publicatie van Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
© Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 13 februari 2008

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.