Je leest:

Eerste vliegtuig op waterstof

Eerste vliegtuig op waterstof

Vijfendertig landen en bedrijven doen mee aan de ontwikkeling van de Cryoplane, een vliegtuig op waterstof. Elke partner neemt een deel van het onderzoek voor zijn rekening. Het twee jaar oude project presenteerde onlangs in Italië de eerste resultaten van de technische haalbaarheid, de veiligheid, de economische en de milieukosten. En die zijn gunstig.

Namens Nederland doen de TU-Delft en Shell-hydrogen mee aan het project. De TU-Delft rekent aan het gewicht, de prestaties en positie van vleugels, romp, tanks en motoren.

Een illustratie van de Cryoplane.

De positie van de tanks is belangrijk omdat waterstof op een –253 graden Celsius (vandaar CRYOplane, letterlijk extreem lage temperatuur vliegtuig) moet worden gehouden onder hoge druk in een ronde tank. In de vleugels, waar de tanks nu zitten, kan dat niet.

Het principe is zo dat op de grond waterstof wordt gemaakt met duurzaam opgewekte energie. Waterstof ontstaat uit de elektrolyse van water. Door de elektronenstroom splitsen waterstof en zuurstof af. De verbranding van waterstof, zuurstof erbij, leidt weer tot het restproduct water. Het vliegtuig neemt de waterstof mee in tanks en verbrandt het in de straalmotoren.

Met de tanks in de top lijkt de Cryoplane van Airbus op de nieuwe A3 dubbeldekker, ook van Airbus.

Waterstof als brandstof heeft grote voordelen. Het is van zichzelf een schone brandstof, maar wordt ook nog eens geproduceerd met duurzame energie. Alleen een klein beetje stikstof oxide komt vrij. Een nadeel is het ruimtebeslag. Een tank waterstof met het gelijke capaciteit aan kerosine neemt vier keer zoveel ruimte in. Ook de motoren moeten worden omgebouwd tot waterstof straalmotoren.

Al met al wordt de Cryoplane groter en zwaarder dan de huidige vliegtuigen. Maar dat ontmoedigt de deelnemers aan het monsterproject allerminst. Wanneer de eerste Cryoplanes zullen vliegen, is niet bekend.

Dit artikel is een publicatie van Marco van Kerkhoven.
© Marco van Kerkhoven, alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 26 juli 2002

Discussieer mee

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

LEES EN DRAAG BIJ AAN DE DISCUSSIE