Eenzaam in de melkweg

Auteur: | 8 januari 2004

Bij ongeveer 90% van de planetenstelsels kan geen leven ontstaan, volgens een nieuw Australisch model. De rest ligt in een ringvormige band door de melkweg heen.

Leven, zo geloven astrobiologen, is kieskeurig. Het mag niet te koud of te warm zijn op een planeet, er mag niet teveel kosmische straling binnenkomen, en er mogen niet te vaak enorme meteorieten naar binnen knallen. Het kleine gedeelte van een planetenstelsel waar in theorie leven voor zou kunnen komen wordt het ‘Circumstellar Habitable Zone’, of het Goudhaartje-gebied, genoemd, naar het sprookje waarin een blond meisje een berengezin lastigvalt.

Het gebied (groene ring) in onze melkweg waar in theorie leven mogelijk is beslaat slechts 10% van alle sterren. Naarmate de melkweg ouder werd (van beneden naar boven) werd deze ring wijder. bron: Charles Lineweaver et al.

Het wordt nog erger: niet alleen achten wetenschappers de meeste bekende planeten niet geschikt voor leven, de meeste sterren werken ook al niet mee aan Close encounters: slechts 10% van de sterren is überhaupt in staat om planeten met complex leven om zich heen te hebben, schatten wetenschappers van de universiteit van New South Wales.

Sterren aan de buitenkant van een sterrenstelsel maken te weinig zwaardere elementen aan; van waterstof en helium kan je geen leven bouwen. Sterren die te oud zijn gaan dood, en nemen hun planeten, en die van hun buurtsterren, mee. Sterren die te jong zijn hebben nog niet de tijd gehad om op hun planeten leven op te kweken. En al ìs er in theorie leven mogelijk, dan zegt dat nog niets over de praktijk. Het gebied in een sterrenstelsel dat aan al deze voorwaarden voldoet wordt de ‘Galactic Habitable Zone’ genoemd.

Onze zon ligt in het bewoonbare gedeelte van de melkweg. Dat is niet zo opvallend, want onze ideeën van waar leven mogelijk is worden natuurlijk bepaald door het feit dat we hier leven. Als het onbewoonbaar was geweest zou u bovendien dit stukje niet lezen. Opvallender is het dat de zon één van de jongste bewoonbare sterren is: driekwart van de sterren in de Galactic Habitable Zone is ouder -gemiddeld een miljard jaar – dan de zon.