Je leest:

Een tweede taal leren in een second life

Een tweede taal leren in een second life

Auteur: | 21 oktober 2008

Virtuele werelden zoals Second Life blijken ook een educatieve waarde te hebben. Zo kun je je er heel goed een tweede taal eigen maken, zo blijkt uit recent onderzoek.

Een international team van wetenschappers heeft een virtuele wereld gecreëerd waarin studenten hun Engelse taalvaardigheid kunnen oefenen. De wetenschappers zijn afkomstig van de afdeling Telematica (telecommunicatie en informatica) aan de Universiteit van Colima (Mexico) en de Technische Universiteit in Amman (Jordanië). Het virtuele taalpracticum is inmiddels getest door studenten in Mexico die Engels leren als tweede taal. De resultaten van het onderzoek zijn positief.

Virtual reality (afgekort: VR) beschrijft een omgeving die gesimuleerd is door een computer. De meeste virtual reality-omgevingen zijn voornamelijk visueel; sommige bevatten ook geluid. Een populair voorbeeld van een virtuele wereld op internet is Second Life. Als bezoeker van Second Life begeef je je in een driedimensionale wereld, waar je gebouwen kunt ontwerpen, aandelen kunt verhandelen, muziekconcerten bezoeken en nog veel meer.

In moderne 3D platforms wordt met een ‘avatar’ een 3-dimensionaal persoon bedoeld die de speler naar eigen smaak kan aankleden en stylen, zoals op het plaatje hiernaast.

De virtuele wereld die de onderzoekers hebben ontworpen heet Realtown. Deze wereld lijkt een beetje op Second Life: er zijn scholen, supermarkten, banken etc. In de virtuele wereld kunnen gebruikers communiceren via een avatar, een afbeelding van henzelf. Dat kan door middel van stemgeluid via internet of tekstberichtjes (‘chatten’). De eerste testresultaten onder tweede-taalleerders laten zien dat de virtuele wereld goed gebruikt kan worden voor het aanleren van een nieuwe taal.

Omdat deze de gewone wereld heel nauwkeurig nabootst, is de VR-omgeving veel levensechter dan een talenpracticum in het klaslokaal. En door het achtergrondgeluid aan te zetten wordt het allemaal nog echter. Zo hoor je verkeerslawaai, spelende kinderen, het geluid van sirenes en andere ‘alledaagse’ geluiden. Doordat de gebruiker op verschillende prikkels tegelijk moet reageren, is de virtuele wereld uitermate geschikt om een taal te leren, menen de onderzoekers. Je reageert zowel op wat je ziet, hoort als voelt. Er wordt hard gewerkt om de wereld nog meer uit te breiden: niet alleen met gebouwen, maar vooral ook met andere taalgebruikers.

zie ook:

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 21 oktober 2008

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.