Een stop op uitzaaiing?

Auteur: | 3 oktober 2008

Celbiologen hebben een belangrijk hulpje voor het uitzaaien van kanker blootgelegd. Misschien leidt die ontdekking tot een moment dat kanker niet meer om zich heen kan grijpen.

Uitzaaiing is levensgevaarlijk voor kankerpatiënten. Tumorcellen verspreiden zich dan door het hele lichaam en bereiken vaak kwetsbare plekken, zoals hersenen of nieren. Maar de kwaadaardige cellen kunnen niet op eigen houtje rondreizen; ze liften op een soort transportband die het lichaam zelf gebruikt om bijvoorbeeld reparatiecellen naar wondjes te sturen.

Het liftgedrag van tumorcellen is reden genoeg om die transportband eens goed onder de loep te nemen, dachten Elaine Fuchs en haar collega-onderzoekers van het Howard Hughes Medical Institute en Rockefeller Universiteit in New York. Hun resultaten, vandaag gepubliceerd in Cell, bieden aangrijpingspunten voor toekomstige therapieën die uitzaaiing willen tegengaan.

De belangrijkste ontdekking van Fuchs’ team is een lichaamseigen molecuul dat ervoor zorgt dat cellen zich kunnen verplaatsen. Het molecuul, ACF7 geheten, legt microscopische transportwegen aan en biedt brandstof voor reizende cellen, zoals een snelweg met tankstations het voor auto’s mogelijk maakt om snel tussen Groningen en Amsterdam te pendelen. Jammer dus, dat ook uitzaaiende piraten als tumorcellen gebruik mogen maken van die weg.

Om te testen of therapie die op de transportband aangrijpt überhaupt mogelijk was, schakelden Fuchs en haar collega’s bij muizen het ACF7-gen uit. En inderdaad: het celtransport bleek sloom genoeg om uitzaaiing van tumorcellen tegen te gaan. Onhandig detail is dat de wetenschappers hiermee ook het andere, gezonde celverkeer platlegde. Aangezien dat niet wenselijk is, moet voor een goede therapie dus eerst een manier worden bedacht waarop ACF7 alléén in tumorcellen wordt uitgeschakeld. Zover is het nog niet, maar de voorzet is bij deze gegeven.

Kanker, een ziekte van het DNA – artikel van Watisgenomics.nl, Uitzaaiing – artikel van Wikipedia