Een robot met hersens

Auteur: | 13 augustus 2008

Britse wetenschappers hebben een robot gebouwd die bestuurd wordt door een biologisch brein van menselijke neuronen. Het doel van dit onderzoek is om beter te begrijpen hoe herinneringen zich vormen in het brein, en hoe het brein specifieke informatie over zijn omgeving opslaat. De onderzoekers hopen hiermee de werking van hersenaandoeningen als Alzheimer en Parkinson te doorgronden.

In dit filmpje van de Universiteit van Reading vertellen de bouwers van de robot met het menselijk brein, professor Kevin Warwick en dr Ben Whalley, hoe hun uitvinding werkt. Eerst kweken ze een netwerk van hersencellen, de neuronen, om de robot mee te besturen. Op de microscoopbeelden in het filmpje zijn de uitvergrote neuronen te zien. Vervolgens zetten ze de neuronen op een multi-electrode array (MEA). Dit is een soort petrischaaltje met ongeveer zestig elektrodes die de elektrische signalen van de neurons oppikken. Deze signalen worden verwerkt tot opdrachten zodat de robot gaat bewegen.

De robot heeft verschillende sensoren, zoals een sonar en een lichtsensor, die vergelijkbaar zijn met onze oren en ogen. De informatie van deze sensoren wordt omgezet in een elektrisch signaal dat terug gaat naar de neuronen. Zo leert het brein de omgeving kennen, en leert robot wat de beste manier is om zich erin te bewegen. Hier komt geen computer aan te pas, enkel het netwerk van de hersencellen in de MEA.

Deze robot wordt bestuurd door een brein dat slechts bestaat uit menselijke hersencellen. Deze zitten in een array van elektrodes die stroompjes van en naar de hersencellen sturen. De onderzoeker houdt op dit plaatje de array vast.

Alzheimer

Een volwassen brein van een mens bevat naar schatting zo’n honderd miljard neuronen. Eén van de grootste vragen waar neurowetenschappers mee worstelen is hoe al deze individuele hersencellen samen leiden tot complex menselijk gedrag. Door te kijken hoe de neuronen in de MEA groeien terwijl de robot beweegt willen de wetenschappers uitvinden hoe hun miniatuurbrein het robotlichaam bestuurt.

Naast de beweging maakt het miniatuurbrein ook nieuwe herinneringen aan doordat de robot leert van zijn ervaringen. In het netwerk van neuronen kunnen de onderzoekers een nieuwe herinnering letterlijk zien groeien. Met deze kennis hopen zij uiteindelijk een sleutel te vinden tot de werking van hersenziektes als Alzheimer en Parkinson, die het geheugen en de motoriek aantasten.