Een 10 voor Hubble

Auteur: | 30 oktober 2008

De Hubble Space Telescope doet het weer. Een paar dagen nadat de ruimtetelescoop een reparatie onderging, werd de Wide Field Planetary Camera 2 (WFPC2) gericht op een intrigerend paar door zwaartekracht wisselwerkende sterrenstelsels. Resultaat: een prachtige foto en zekerheid dat Hubble er weer tegenaan kan.

Begin oktober 2008 begon de Hubble ruimtetelescoop problemen te vertonen. Omdat de achtien jaar oude satelliet in een baan om de aarde zweeft, is het niet eenvoudig om uit te zoeken wat er mis was en het te repareren. Vanaf de grond moest worden uitgezocht wat er precies mis ging, daarna kon met slimme computercommando’s een reparatie worden uitgevoerd. Het is niet de eerste keer dat er iets stuk ging aan Hubble, maar de NASA-wetenschappers die hem vanaf de grond probeerden te repareren hadden ruim drie weken nodig om alle problemen te verhelpen.

Dat de reparatie een succes was, is bewezen door de foto’s die de ruimtetelescoop na zijn heractivering naar de aarde heeft gezonden. De WFPC2 werd voor die foto’s gericht op de sterrenstelsels Arp 147, twee stelsels die in een ingewikkeld zwaartekrachtspel met elkaar zijn verwikkeld. Vanaf de aarde gezien vormen ze het cijfer 10 – één van de stelsels staat precies met de zijkant naar ons toe terwijl de andere van bovenaf wordt bekeken.

De twee door zwaartekracht wisselwerkende sterrenstelsels Arp 147, zoals gefotografeerd door de Hubble ruimtetelescoop op 27 en 28 oktober. In het blauw is de afbeelding te zien die met het filter dat gevoelig is voor blauw licht is gefotografeerd, in het groen het zichtbare spectrum en in het rood het infrarode licht. Klik voor een grotere versie.

Sterrenkundigen denken dat de bijzondere ring van het rechtersterrenstelsel is ontstaan toen het linkersterrenstelsel er doorheen vloog. Alsof je een steentje in het water gooit is toen de dichtheid van het rechtersterrenstelsel in een ring van het midden af bewogen. Arp 147 staat op zo’n 400 lichtjaar van onze aarde, dat is 4000 biljoen kilometer. De foto die Hubble heeft gemaakt is samengesteld uit drie aparte opnames van de WFPC2; een foto met een filter dat gevoelig is voor blauw licht, eentje met vooral zichtbaar licht en een met infrarood licht.

De scherpte en kwaliteit van de foto laten zien dat Hubble’s camera weer precies zo werkt als voor de problemen. Zo kan Hubble wel weer even mee – hopelijk lang genoeg om zijn opvolger, de James Webb ruimtetelescoop, af te maken en te lanceren.