Dodopolder levert unieke vondst

Auteur: | 17 juli 2009

Met een nieuwe opgravingsmethode is het expeditieteam van het Dodo Research Programme erin geslaagd een unieke vondst boven water te krijgen. Voor het eerst zijn botten van de loopvogel in hun originele positie opgegraven. Dit geeft de onderzoekers meer inzicht in de omstandigheden waaronder dodo’s zijn gestorven.

Voor de vierde keer trok het expeditieteam (bestaande uit wetenschappers van Naturalis, Deltares en het Natural History Museum Londen) deze zomer naar het inmiddels beroemde dodomassagraf op Mauritius. In de afgelopen jaren werden op een oppervlak van slechts 25 vierkante meter zo’n 1000 dodobotten gevonden, waaronder een snavel en twee bijna complete skeletten. Daarnaast creëerden de onderzoekers in 2007 voor het eerst een droge opgraving: de dodopolder.

Dit filmpje geeft een impressie van de opgravingen op Mauritius en de gevonden botten (Engels)

Het verhaal van de dodo

De dodo is één van de eerste dieren die is uitgestorven door toedoen van de mens en is daardoor een icoon geworden. De vogel leefde alleen op Mauritius en is waarschijnlijk rond 1693 uitgestorven. Op het afgelegen eiland had de dodo geen natuurlijke vijanden en had daardoor zijn vermogen om te vliegen verloren. Vanaf de zeventiende eeuw werd Mauritius een bevoorradingsstation voor Nederlandse VOC-schepen. Scheepslieden (maar ook de door hen meegebrachte katten, ratten, honden en varkens) zagen de dodo als makkelijke prooi, waardoor de vogel binnen een eeuw uitgeroeid werd.

Deze zomer wilde het team de dodopolder laagje voor laagje afgraven om een duidelijk beeld te krijgen van het ecosysteem waarin de loopvogel leefde. Vorige week vonden zij voor het eerst een bekken en een poot in de exacte houding waarin de dodo is overleden. De botten lagen tussen drie uitgestorven reuzeschildpadden die zich, hoewel normaal gesproken vegetarisch, wellicht tegoed hebben gedaan aan het vlees van de dodo. Verder troffen de onderzoekers in de dodopolder nog vleermuizen, hagedissen en andere vogels aan.

Expeditie ten einde

Met de unieke vondst is ook gelijk een einde gekomen aan de dodo-expeditie van dit jaar. Afgelopen maandag (13 juli) heeft de dodopolder het begeven, zo laten de onderzoekers op hun weblog weten: “Door het afgraven en leegpompen won de waterdruk het van de bodem waarna deze open barstte. Door de scheur stroomde meteen veel water. We noemen dit fenomeen, een ‘wel’. Door de kracht van het water maakt de wel zichzelf steeds groter. Vóór het ontstaan van de wellen, bood de fossielenlaag voldoende weerstand en stroomde er slechts 1.5 liter per seconde de dodopolder in. Door de wellen werd dit 5 keer zoveel. Dit betekende het einde van deze bijzondere opgraving dit jaar, doorgaan zou de situatie alleen maar verslechteren.”

Een unieke vondst tijdens de opgravingen in de dodopolder: een bekken en poot in hun originele positie met daar omheen de resten van drie uitgestorven reuzeschildpadden.
Naturalis