Dino’s op eiland Hvar

Auteur: | 21 juli 2004

Eigenlijk was dr. Michael Caldwell op zoek naar fossielen, maar hij vond sporen van sauropoden, een soort dinosaurus. Op het Kroatische eiland Hvar groef zijn team een rij pootafdrukken op.

“Dit zijn de leuke verrassinkjes van het veldwerk”, zegt de bijzonder hoogleraar van Alberta University in Canada. Hij was met zijn team op zoek naar fossielen van slangen en zeereptielen. Tijdens de opgravingen op het Kroatische eiland Hvar kwamen ze in een 95 miljoen jaar oude laag kalksteen de pootafdrukken van Titanosaurus tegen, een van de Sauropoden. Titanosauriërs werden zo’n 5 à 6 meter hoog, 25 tot 30 meter lang en wogen rond de tien ton. Het was de eerste keer dat dinosaurussporen op het eiland werden gevonden.

Caldwell en zijn team bij de opgraving op het Kroatische eiland Hvar. bron: Universiteit van Alberta, Canada

De Titanosaurus-sporen tonen aan dat Hvar in de Krijtperiode (van 135 tot 65 miljoen jaar geleden) in verbinding stond met het zuidelijke supercontinent Gondwanda. Die landmassa bestond uit het huidige Antarctica, Zuid-Amerika, Afrika, India en Australië. Het werd door de Tethys-zee gescheiden van het noordelijke Laurasië, het huidige Eurazië en Noord-Amerika. De ondiepe delen van de Tethys-zee vielen door getijdewerking regelmatig droog waardoor dinosauriërs zich van de ene naar de andere landmassa konden verspreiden.

Beweging van de onderliggende tectonische platen zorgt ervoor, dat continenten samenkomen in supercontinenten en weer uit elkaar drijven.Hier de situatie toen Caldwell’s sporen werden gemaakt. Allan GardensKlik op de afbeelding voor snapshots van continental drift.

Caldwell’s eigenlijke onderzoeksdoel was het verzamelen van fossielen van slangen en zeereptielen. Daarmee hoopt hij duidelijkheid te krijgen over de oorsprong van slangen: gravende landreptielen of zwemmende zeereptielen? De dinosaurussporen kwamen als een volslagen verrassing, hoewel de bodemlaag waarin ze werden gevonden ideaal materiaal is voor dit soort afdrukken. Naast zijn goede fossiele vondsten was er dus een onverwachte bonus. “Je weet nooit wat je vindt als je aan het graven slaat”, aldus Caldwell.