Diepvriesmuis krijgt baby’s

Auteur: | 4 november 2008

Het is Japanse biologen gelukt om klonen te produceren uit een muizenlichaam dat meer dan 16 jaar opgeslagen lag bij een temperatuur van -20°C. De wetenschappers ontwikkelden hiervoor een techniek die gebruikt maakt van kernen uit dode hersencellen. De Japanners hopen met deze nieuwe manier van klonen het uitsterven van bedreigde diersoorten tegen te gaan. Zij hebben zelfs al plannen om uitgestorven zoogdieren opnieuw tot leven te wekken.

Om een gezonde kloon te kunnen maken, heb je twee levende en intacte cellen nodig. Een donorcel waaruit genetisch materiaal wordt gewonnen en een lege eicel waarin het donor-DNA kan worden opgeslagen. Diepgevroren weefsel bevat alleen maar dode cellen, die vaak ook nog eens beschadigd zijn door de vorming van ijskristallen. Vandaar dat het nog nooit gelukt is om een kloon te produceren uit bevroren materiaal. Sommige wetenschappers twijfelden of deze vorm van kloneren ooit mogelijk zou blijken. De Japanse bioloog Teruhiko Wakayama helpt iedereen uit de droom.

Eén van de klonen, gemaakt uit een muizenlichaam dat meer dan 16 jaar opgeslagen lag bij een temperatuur van -20⁰C. Bron:PNAS

Wakayama produceerde 12 gezonde klonen uit een muizenlichaam dat meer dan 16 jaar opgeslagen lag bij een temperatuur van -20⁰C. Hij gebruikte hierbij kernen van dode hersencellen, die geïnjecteerd werden in lege, levende cellen. Het is, volgens de bioloog, ook mogelijk om kernen van andere bevroren organen te gebruiken, al is de kans op succes dan wel vele malen kleiner. Wakayama denkt dat het vriesproces, met name bij hersencellen, meewerkt om de kernen jaren later weer te activeren. Hoe dat precies werkt, weet de onderzoeker zelf ook nog niet, maar hij noemt het opvallend dat het nog nooit gelukt is om een kloon te maken uit vers hersenweefsel.

Mammoet tot leven wekken

Naast de 12 gezonde klonen, waren er ook 2 ‘mislukkingen’. Eén van de babymuisjes stierf vlak na de geboorte door problemen met de ademhaling en een ander muisje werd geboren met open oogleden. De overgebleven klonen groeiden echter allemaal op tot een volwassen leeftijd en konden zichzelf ook succesvol voortplanten. Omdat voor deze manier van klonen geen levende, intacte donorcel nodig is, ziet Wakayama toepassingen in het klonen van bedreigde diersoorten en uitgestorven zoogdieren. Het liefste zou deze bioloog de mammoet weer tot leven wekken, maar hiervoor zal de techniek nog heel wat beperkingen moeten overwinnen.

Eén van de klonen (uiterst rechts) met nakomelingen en partner (de zwarte muis links). Bron: PNAS

Zo is het tot nu toe enkel gelukt om klonen te maken uit het diepgevroren lichaam van een jonge muis. En als er al ingevroren weefsel van uitgestorven zoogdieren beschikbaar is, is de kans groot dat het om volwassen exemplaren gaat. Bovendien is er een probleem met pleegmoeders. Als het lukt om uit bevroren weefsel mammoetklonen te maken, hoe kun je dan zorgen dat deze ook succesvol opgroeien tot een volwassen leeftijd? Voorlopig zullen er dus geen ‘nieuwe’ mammoeten, dino’s en sabeltandtijgers rondlopen op aarde.

Meer over biotechnologie: