Je leest:

Delftse studenten met zelfgebouwde racewagen naar Duitsland

Delftse studenten met zelfgebouwde racewagen naar Duitsland

Vanaf 3 tot en met 6 augustus zullen Delftse studenten deelnemen aan de internationale Formula Student Competition in het Duitse Hockenheim. Na zes jaar deel te hebben genomen aan de Formula Student Competition in Engeland, gaan ze dit jaar voor de eerste keer ook naar Duitsland. Met de nieuwe wagen, de DUT06, zullen ze proberen een goede prestatie neer te zetten in de wedstrijd voor het ontwerpen, bouwen en besturen van de snelste, beste en veiligste formulewagen.

De Formula Student Competitie is een internationale competitie waaraan wereldwijd meer dan 400 universiteiten deelnemen, tijdens wedstrijden in o.a. Engeland, Duitsland, Brazilie, Australie en de VS. Het doel is om zelf een formula raceauto te ontwerpen, te bouwen, te testen en er uiteindelijk mee te gaan rijden tegen andere teams.

Eerder dit jaar heeft het team al deelgenomen aan de Formula Student Competition in Engeland. Hier werden matige successen geboekt; de auto viel uit op de ‘endurance’ (een race over 22 km), maar behaalde wel een vierde plaats op de ‘skidpad’ (een ‘achtje’ rijden) en een vijfde plaats in de ontwerpcompetitie. Tevens werd het team door alle andere teams uitgeroepen als meest sportieve team van de competitie. Begin augustus vertrekt het team naar het Duitsland. “We hopen daar goede resultaten te halen nu we de wagen wat langer hebben kunnen testen”, zegt Machiel den Ouden, de Teammanager.

Aan het Delftse project zijn bijna zestig studenten van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, Industrieel Ontwerpen, Werktuigbouwkunde en andere faculteiten verbonden. Zij zijn gedurende een jaar bezig geweest met het ontwerpen, bouwen en financieren van hun auto. Onderdelen worden grotendeels zelf gefabriceerd en waar nodig door verschillende bedrijven aangeleverd. Naast alle technische teams zijn er ook studenten bezig met sponsoring, public relations en het financiële beleid.

Lichtgewicht

Het opvallendste aan de auto van het Formula Student team uit Delft is het gewicht: waar de auto’s van andere universiteiten vaak meer dan 200 kg wegen, weegt de auto van team Delft dit jaar slechts 125,5kg. Dit komt onder andere door het maken van een zeer doordacht ontwerp en door slim gebruik van composiet materiaal in bepaalde onderdelen van de auto, zoals de monocoque.

De eindscore in de Formula Student Competitie wordt niet alleen bepaald aan de hand van prestaties op het gebied van acceleratie, weggedrag en duurzaamheid tijdens het racen, maar ook op basis van de beoordeling van ontwerp, kosten, en presentatietechnieken. Het ontwerp, de bouw en het racen moeten plaatsvinden binnen de kaders van een uitgebreid wedstrijdreglement. De endurance is het spectaculaire hoogtepunt van de wedstrijd, maar voor de start beoordeelt de jury ook het ontwerp en de technische eigenschappen van de auto. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar maakbaarheid, inventiviteit, duurzaamheid, prijs, ontwerpvoorschriften, veiligheid, wendbaarheid en acceleratie.

Dit artikel is een publicatie van TU Delta.
© TU Delta, alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 02 augustus 2006
NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.