Je leest:

Delfly Micro kiest het luchtruim

Delfly Micro kiest het luchtruim

Auteur: | 23 juli 2008

Vandaag presenteert de TU Delft de Delfly Micro, het kleinste Micro Air Vehicle (MAV) ter wereld met een camera aan boord. De Micro weegt slechts drie gram en is de opvolger van de Delfly I en Delfly II. De autonome vliegtuigjes zijn geschikt om onherbergzaam terrein te verkennen – of demonstranten in de gaten te houden.

Dit is een testvlucht van de Delfly Micro. Het apparaatje is, van vleugeltip tot vleugeltip, slechts 10 cm groot en weegt met zijn 3,07 gram evenveel als een muntje van twee eurocent. Daarnaast heeft de Delfly Micro een camera aan boord waarmee hij zijn omgeving filmt. Volgens Rick Ruijsink, één van de ontwerpers, is de camera essentieel in het ontwerp. “Zonder camera is het geen Delfly.”

Gevaarlijk terrein

De Delfly Micro is de derde generatie in de Delfly-familie. Delfly’s zijn op afstand bestuurbare vliegtuigjes die hun omgeving met een camera in de gaten houden. De piloot gebruikt de camerabeelden die binnenkomen op een laptop om de Delfly op koers te houden. Hij wordt hierbij geholpen door ingebouwde beeldherkenningssoftware die mogelijke obstakels identificeert. “De camera is onmisbaar voor ons uiteindelijke doel, namelijk de Delfly autonoom laten vliegen”, vertelt Ruijsink. “Door camerabeelden te combineren met patroonherkenning kan de Delfly zelf de juiste vliegrichting bepalen. Hiermee wonnen we twee weken geleden in Duitsland een wedstrijd voor autonome MAVs.” Autonome vliegtuigjes komen van pas bij observatievluchten in gevaarlijk of moeilijk bereikbaar terrein, waar een piloot met zijn afstandbediening niet kan komen.

Met zijn spanwijdte van 10 cm en een gewicht van 5 gram is de Delfly Micro het kleinste flapperende Micro Air Vehicle met camera ter wereld. Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Bakbeesten

De allereerste Delfly, de Delfly I, begon als studentenproject en maakte zijn eerste vlucht in 2005. De ontwerpers van de Delfly namen destijds de natuur als voorbeeld, om precies te zijn de libel. Met zijn harde, snel flapperende vleugels is de libel een ideaal modelorganisme voor een minuscuul vliegtuigje. Met tandwielen die worden aangedreven door een borstel gelijkstroommotortje beweegt de Delfly Micro zijn vleugels op en neer. De vleugels zijn gemaakt van PET-folie, oftewel platgewalste colaflessen. Het geheel wordt aangedreven door een lichtgewicht batterijtje. De Delfly Micro kan met een volle batterij drie minuten vliegen.

In 2006 introduceerde het team de Delfly II, die opzien baarde door zijn mogelijkheid om stil te hangen in de lucht en zelfs achteruit te vliegen, iets dat de Micro overigens niet kan. Met de Delfly Micro zet de TU Delft nu een belangrijke stap in de miniaturisatie van deze microvliegtuigjes. De Delfly I en II zijn met hun respectievelijk gewicht van 23 en 16 gram en afmetingen van 50 cm en 30 cm behoorlijke bakbeesten in vergelijking met de Micro.

De libel staat model voor alle Delfly ontwerpen. Bron: www.astrofoto.ca. Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Zwerm

Met de Delfly Micro is de Delfly nog lang niet uitontwikkeld. De TU Delft kondigt aan al bezig te zijn met de volgende versie, de Delfly Nano. Deze is slechts 5 cm lang, weegt 1 gram en moet binnen een paar jaar af zijn. Ook hebben de ontwerpers al verschillende toepassingen in gedachten voor de piepkleine vliegtuigjes. “In zijn eentje is de Delfly niet zo nuttig”, vertelt ontwerper Bart Remes, “Maar een heleboel Delfly’s kunnen samen een groot gebied patrouilleren. Zo kan je bijvoorbeeld een betoging in de gaten houden door erboven een zwerm Delfly’s los te laten.”

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 23 juli 2008

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.