De Melkweg door gamma-ogen

Auteur: | 13 november 2003

De ESA-satelliet Integral kan dankzij ‘gamma-ogen’ de straling zien van supernova’s die al lang geleden ontploft zijn, en van anti-materie in de kern van ons Melkwegstelsel.

Gedeelte van Integrals gammakaart van de Melkweg, tussen december 2002 en maart 2003 gemaakt met de SPI-spectrometer. Stippen zijn heldere puntbronnen, rode gebieden zenden veel diffuse gamma-straling uit, blauwe gebieden weinig.

12 miljard jaar geleden ontstond de Melkweg uit een enorme wolk van waterstof- en helium-gas. Sinds die tijd hebben kernfusie-processen in sterren de Melkweg verrijkt met een scala aan zwaardere elementen, die in de ruimte tussen de sterren terecht komen door, onder andere, supernova-explosies. Sommige van die elementen zijn radioactief en zenden gammastraling met een karakteristieke golflengte uit.

Integral – in oktober 2002 gelanceerd door de European Space Agency (ESA) – heeft een gamma-telescoop aan boord die onder meer de straling van radioactief aluminium en ijzer kan zien. Het aluminium vervalt tot magnesium in ongeveer een miljoen jaar, zodat Integral supernova’s in kaart kan brengen waarvan de optisch zichtbare restanten allang verdwenen zijn. Zo helpt Integral meer in het algemeen bij het begrijpen van de chemische veranderingen die de Melkweg gedurende zijn levensloop heeft ondergaan. Integral detecteert ook de gammastraling die het onmiskenbare teken is van anti-materie. Anti-elektronen (positronen) kunnen geproduceerd worden door radioactief verval, supernova’s, neutronen-sterren, zwarte gaten, en zelfs door zonnevlammen. Zodra ze gewone elektronen ontmoeten – en die komen in elk atoom voor – annihileren ze tot gammastraling met exact de energie 511 keV. Hoewel de ‘anti-materie kaart’ van de Melkweg nog niet klaar is, is al wel duidelijk dat er relatief veel anti-materie rond de kern van de Melkweg voorkomt, die uit veel verschillende bronnen afkomstig moet zijn.

Meer informatie: