De geur van de daad

Auteur: | 25 februari 2005

Chemische communicatie is gemeengoed in het insectenrijk. Een team van Duitse en Wageningse onderzoekers tonen in Nature van 17 februari dat de sluipwesp Trichogramma brassicae afkomt op de geur van een bevrucht vrouwtjeskoolwitje. Het sluipwespje lift daarna zelfs mee op de vrouwtjesvlinder en zodra deze haar eitjes op een koolplant legt, injecteert de sluipwesp haar nageslacht erin. Daar kan een sluipwesplarve zich tegoed doen aan de inhoud van het vlinderei, en na tien dagen kruipt een sluipwesp in plaats van een rupsje uit het vlinderei.

Het mannetjeskoolwitje draagt een stof (benzylcyanide) over op het vrouwtje tijdens de paring en dit dient om andere mannetjes te weerhouden van paring. Als maagdelijke vrouwjesvlinders met benzylcynide worden bestreken worden ze ook aantrekkelijk voor de sluipwesp. Hoewel sluipwesp op de geur van mannetjesvlinders afkomt, klimmen ze eerder op vrouwtjes die gepaard hebben dan op mannetjes. Vermoedelijk spelen andere herkenningssignalen dan benzylcyanide hierbij een rol.

De sluipwesp en vlinder ontmoeten elkaar in het wild waarschijnlijk op bloemen, waar beiden zich met nectar voeden. Het meeliften met de vlinder is een belangrijke strategie omdat Trichogramma geen goede vlieger is zo het voortplantingssucces sterk kan vergroten.

Het koolwitje is naast een fragiele witte verschijning ook een gevleugelde vandaal die menig agrariër en hobbytuinder tot wanhoop drijft. Zo onschuldig als de vlinder oogt, zo vraatzuchtig zijn de rupsen, die zich tegoed doen aan alle koolsoorten, van spruitjes tot broccoli. De onderzoekers denken dat inzicht in de chemische signalen van de sluipstrategie van Trichogramma brassicae kan bijdragen aan de bestrijding van het koolwitje.