De genetische geheugen-oppepper

Auteur: | 21 oktober 2009

Een groep Chinese onderzoekers heeft een rat slimmer gemaakt door hem genetisch te veranderen. Dezelfde groep deed dat eerder op exact dezelfde manier bij muizen. Dat het bij ratten ook kan, bewijst volgens de wetenschappers dat een vergelijkbare behandeling voor mensen met geheugenproblemen mogelijk is.

De nieuwe, genetisch gemodificeerde ratten werden slimmer, maar dan alleen in dingen waar ratten al goed in zijn. Dingen waar mensen goed in zijn, zoals leren lezen, konden de ratten niet.

Onze hersenen zijn een totale chaos. Gedachten ontstaan uit miljarden kriskras door elkaar pratende hersencellen. Eigenlijk zou je daarom verwachten dat we ons evenzo chaotisch gedragen, maar dat valt wel mee doordat het brein de nodige remmen op sommige hersensignalen zet.

Geloof het of niet: we hebben zelfs een rem op het aantal nieuwe herinneringen dat we in ons lange-termijn-geheugen mogen opslaan. Wat onhandig, zou je haast denken, want we zijn al vergeetachtig genoeg. Nou, dat denken wetenschappers dus ook, en zeker in het geval van hersenziekten als Alzheimer zou een ietwat ruimer geheugen geen kwaad kunnen.

Op zoek naar de werking van het geheugen en mogelijke therapieën voor gebreken hieraan, is het Chinese onderzoekers gelukt om de rem op het lange termijn-geheugen wat losser te maken. Dat deden zij door ratten genetisch te modificeren – om precies te zijn maakten ze een gen dat NR2B heet, actiever. De biologen produceren hun resultaten in het gratis online tijdschrift PLoS One.

De genetisch gemodificeerde ratten bleken inderdaad een beter lange-termijn-geheugen te hebben. Dat concluderen de biologen nadat ze de ratten eerst lieten snuffelen aan twee objecten, om vervolgens een dag later één van de twee objecten te vervangen met een gloednieuwe. Als de rat bijzonder veel aandacht aan het allernieuwste object besteedt, betekent dat hij het andere object, dat er eerder ook al stond, zich prima herinnert. Gewone ratten bleken na drie dagen blanco te zijn, terwijl de gentechratten nog steeds het oude object herkenden.

De ratten deden het goed in de doolhoftest.

Verder waren de genetisch veranderde ratten ook beter in complexe taken, zoals de aloude doolhoftest.

Al met al betekent dit volgens de biologen dat het lange-termijn-geheugen valt op te peppen door het NR2B-gen actiever te maken – en vooral ook bij mensen. Dat laatste zeggen de wetenschappers omdat het hen eerder al lukte om het NR2B-gen bij muizen actiever te maken, waardoor ze eveneens slimmer werden. Als het gen bij ratten en muizen hetzelfde werkt, is de kans groot dat hij in mensen op dezelfde manier werkt, zeggen de onderzoekers.

Hoewel de voordelen van een NR2B-gerichte therapie voor Alzheimer-patienten wel duidelijk zijn, is het maar de vraag hoe bruikbaar het voor gezonde mensen is. Slikken studenten straks niet alleen Ritalin, maar ook een geheugenpil? Handig, wanneer je voor een proefwerk of tentamen leert. Dat scenario blijft voorlopig nog wel even uit, want het bedenken en maken van een geheugenpil op basis van bovenstaand onderzoek duurt nog wat jaren. Als iemand er al aan begonnen is, natuurlijk.