De bizon en de koe

Auteur: | 21 oktober 2009

Het is wetenschappers gelukt om het DNA van een allang uitgestorven bizon erg precies te vergelijken met die van de moderne koe. Een grote stap voor de koeienstamboom, die dankzij dit onderzoek deels op de schop kan. Dat helpt inteelt onder koeien voorkomen – want die is al erg genoeg.

Koeien lijken verdomd veel op elkaar. Geen wonder, want de mens heeft ze al duizenden jaren gefokt voor maar drie eigenschappen: veel vlees, veel melk, en veel huid.

Koeien, waar ook ter wereld, zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit.

Maar hoe zag de oorspronkelijke koe eruit, en welke eigenschappen is de moderne koe inmiddels kwijt? Daarvoor kijken wetenschappers naar stambomen. De genetische stamboom van de koe is al een tijdje onderwerp van discussie – niet alleen omdat biologen het interessant vinden, maar vooral omdat de genetische diversiteit onder koeien zo beroerd is, dat een kloppende stamboom onmisbaar is om inteelt te voorkomen.

Nu gaat de stamboom deels op de schop, omdat een groep wetenschappers nieuw DNA-bewijs in het spel brengt. In het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences beschrijven Jared Decker en zijn collega’s hoe ze het DNA van alle koeienrassen vergeleken met die van een uitgestorven neef: de steppenwisent.

De keuze voor een uitgestorven beest is bijzonder, want zulk DNA heeft de reputatie behoorlijk onprecies te zijn. In dit geval waren de DNA-monsters van de steppenwisent tussen de 20.000 en 35.000 jaar oud. Ondanks het feit dat het steppenwisent-DNA hierdoor niet meer compleet was kon het wat betreft de onderzoekers ermee door, omdat ze niet heel het genoom nodig hadden. De biologen gebruikten alleen de delen waarmee je de steppenwisent goed met de koe kon vergelijken.

Aan de hand van de nieuwe stamboom vermoeden Decker en zijn collega’s dat de gemeenschappelijke voorouder van alle koeien waarschijnlijk een beetje op de steppenwisent leek. Dat was eigenlijk een soort van bizon. Harig, groot en gespierd.

Verder denken de biologen dat hun nieuwe stamboom licht zal werpen op het ontstaan van landbouw, en waar de eerste koeien werden getemd. Wat zegt de stamboom hierover? Nou, gewoon het oude verhaal: waarschijnlijk is het allemaal zo’n 8500 jaar geleden in het Midden-Oosten begonnen.