Darm vertelt brein meer te snacken

Auteur: | 6 juli 2011

Lekker, wat chips bij de film. Maar waarom kunnen sommigen het niet bij een paar chipjes laten, en moet meteen de hele zak leeg? Een cannabisachtig stofje in de darmen maakt vet voedsel zo onweerstaanbaar, ontdekte Amerikaanse wetenschappers. Blokkering van dit stofje zou mogelijk het verlangen naar teveel vette snacks kunnen onderdrukken.

4722400577 17c316aac5 b
We weten dat het ongezond is, toch kunnen we het niet altijd laten door te blijven eten.

Wetenschappers proberen al jaren op te helderen waarom we zo moeilijk weerstand kunnen bieden aan vet voedsel, aangezien overmatige vetconsumptie de stuwende kracht is achter obesitas.

Van cannabisachtige stoffen, die voornamelijk voorkomen in de hersenen, is bekend dat ze betrokken zijn bij het reguleren van onze voedselinname. Maar geldt dat voor al het voedsel? En wat gebeurt er dan precies in de hersenen?

Onderzoekers van de Universiteit van Californië, onder leiding van chemisch bioloog Daniele Piomelli, hebben een stukje van de puzzel opgehelderd: cannabisachtige stoffen in de darm ‘bevelen’ je hersenen te blijven eten van voedsel waar vet in zit. Dat schrijven zij deze week in het blad PNAS.

Cannabis
Cannabinoïden zitten zowel in je eigen lichaam als in cannabisplanten.

Lichaamseigen cannabis

De onderzoekers gaven ratten een vet-, suiker- of eiwitrijk dieet. Maar alleen bij ratten die zich tegoed hadden gedaan aan een vette maaltijd, begonnen de darmen cannabinoïden te maken.

Cannabinoïden zijn chemische boodschappers die signalen doorgeven aan de hersengebieden verantwoordelijk voor pijnsensatie, het geheugen en eetlust. Het is dan ook geen toeval dat je na het roken van marihuana kan leiden aan (vr)eetbuien en geheugenverlies: cannabinoïden zitten namelijk ook in cannabisplanten.

Zodra je een hap neemt, bindt het vet uit je voeding aan receptoren op je tong. Via een zenuw in de mondholte wordt informatie over smaak, vorm en geur doorgegeven aan je hersenen. De hersenen herkennen het signaal als ‘vet’, en geven vervolgens een seintje aan je darm om de aanmaak van cannabinoïden te starten. De onderzoekers denken dat de cannabinoïden vervolgens weer andere signaalstofjes in de darm aansturen, die in het ‘hongercentrum’ van de hersenen komen ‘zeuren’ om meer vette voeding. Je kunt dus nog geen hap nemen of je verlangt al naar meer.

Dikke muis
Overgewicht is bij wilde dieren vrij zeldzaam, maar niet ongewoon onder verwende huisdieren.

Consumptiemaatschappij

Evolutionair gezien is het logisch dat mensen graag vet eten. Zoogdieren zijn van nature altijd op zoek naar vetrijke voedselbronnen. Vet is namelijk onmisbaar om cellen te laten functioneren, maar in de vrije natuur ook vrij schaars.

Je hebt vet nodig als brandstof en om jezelf warm te houden. Bovendien bevat vet een aantal stoffen die je lichaam zelf niet aanmaakt, zoals bepaalde vetzuren en vitamines. Te weinig vet eten kan leiden tot hart- en vaatziekten (teveel daarentegen ook) en problemen met bloedstolling, bloeddruk en het immuunsysteem.

Vroeger was vet voor mensen ook vrij schaars, maar in de huidige maatschappij hoeven we niet zo ver te zoeken: vet voedsel is altijd en overal voorhanden. Het gemiddelde westers dieet bestaat voor veertig procent uit vet. Teveel, volgens het Voedingscentrum, dat gemiddeld dertig procent aanhoudt als richtlijn. Die overconsumptie leidt tot ziektes als obesitas, diabetes en kanker.

Belly 2354 1280
Als cannabinoïdblokkers toegediend worden in de darm, zijn er waarschijnlijk geen bijwerkingen als angst en depressie.

Stoppen met snacken

Het zou mooi zijn als het verlangen naar vette snacks onderdrukt kan worden. Volgens de onderzoekers binden cannabinoïden aan een receptor op het oppervlak van darmcellen, waardoor de cel stoffen gaat uitscheiden die betrokken zijn bij het veroorzaken van honger. Een medicijn dat de cannabinoïdreceptor in de darm afschermt zou de activiteit van lichaamseigen cannabinoïden kunnen remmen.

Bij ratten lijkt dat te werken: toen de ratten een stof in de darmen kregen toegediend waarvan bekend is dat het de cannabinoïdreceptor blokkeert, aten zij minder van hun vette maaltijd. Hoeveel minder hing af van de dosis: bij de hoogste dosis aten ze vijf keer zo weinig dan de ratten die geen blokker kregen.

Medicijnen die in de darm toegediend kunnen worden, hoeven niet door de lastige bloed-hersenbarrière: een laag cellen tussen het bloed en de hersenvloeistof die heel selectief stoffen doorlaat. Deze barrière is een veelvoorkomend obstakel voor medicijnen. Nog een voordeel volgens Piomelli, is dat de receptorblokkers geen bijwerkingen als angst en depressie zouden moeten geven. Die treden namelijk wel op als in de hersenen de activiteit van cannabinoïden geremd wordt.