Je leest:

Dansen in 3D

Dansen in 3D

Auteur: | 22 september 2009

Vrijdag 25 september had Science Center NEMO een wereldprimeur: op het feest Discovery 09 filmde een speciale camera het dansende publiek… in 3D. Visueel artiest Max Hattler mixte live de 3D-beelden, zodat de bezoekers zichzelf terug zagen als nooit tevoren.

“De mogelijkheden van de 3D range camera zijn eindeloos. Ik ga er een visueel festijn van maken.” De Duitsgeboren Londense kunstenaar Max Hattler kon niet wachten om als eerste persoon ter wereld de speciale Swissranger camera te gebruiken voor een live visueel optreden. Dit onder begeleiding van de beats van DJ’s C-Mon en Kypski. De camera, die vooraf door de TU Delft werd getest, maakt geen platte 2D plaatjes, maar meet hoe ver weg een object is. Door die metingen naar een computer te sturen kunnen de beelden op de vreemdste manieren worden bewerkt.

“Ik kan de beelden van de bezoekers laten golven, exploderen en van kleur laten veranderen”, zegt Hattler. “Of ik maak een plaatje vast aan elke gefilmde pixel, zoals een bal. Dan verandert het beeld in een verzameling ballen.”

Bolletjes

De range camera, waarvan er nu zo’n tweehonderd in de wereld zijn, maakt beelden van ongeveer 25.000 pixels. Dat is niet erg veel, maar genoeg om bijvoorbeeld een neus van een wang te onderscheiden. De camera meet hoe ver weg elke pixel is door lichtgolfjes uit te zenden. Als zo’n lichtgolfje terug reflecteert naar de camera, meet een detector het faseverschil tussen het uitgezonden en het gereflecteerde golfje. Door een lange golf van zo’n 8 meter te combineren met golfjes van een paar centimeter en millimeter zoomt de camera steeds verder in en berekent deze de afstand.

Op het computerscherm ziet zo’n beeld van 25.000 pixels eruit als een verzameling gekleurde bolletjes. In tegenstelling tot een gewone camera is het mogelijk om de beelden in een computer rond te draaien. Ook kan je die bolletjes allemaal apart manipuleren, door ze bijvoorbeeld zoals Hattler zegt uit elkaar te laten spatten.

De range camera, met op de achtergrond beelden van een man achter zijn bureau. De kleurverschillen komen overeen met verschillen in diepte.

Spel

Belangrijk: de range camera kan alleen filmen, niet projecteren. Dansende mensen ploffen dus niet voor de neus van het publiek in kleine pixels uiteen. Maar volgens Roderik Lindenbergh, onderzoeker bij de afdeling Remote Sensing van de TU Delft, zijn er zat andere unieke dingen te bedenken die je met de camera kunt doen.

“We kunnen de camera bijvoorbeeld inbouwen in een robot. Als de robot op straat loopt kan hij de beelden gebruiken om te herkennen waar hij is. Dat kan door de beelden te vergelijken met een bestaande kaart in zijn database, of door zelf een kaart te maken terwijl hij loopt.” Met een gewone camera werkt dit niet omdat alle plaatjes dan plat zijn. Het is in 2D vrijwel onmogelijk om in te schatten hoe dicht bij of ver weg een object is. De robot ziet dan geen verschil tussen een paaltje voor zijn neus en een lantaarnpaal aan het einde van de straat.

Een andere spannende toepassing zit in interactieve games. Door naar het scherm te gebaren, gebeuren er dingen in het spel. Lindenbergh legt uit: “Stel, je hebt drie knoppen. De camera kan detecteren naar welke knop je wijst, dus die wordt ingedrukt. In 2D is dat niet mogelijk omdat je geen diepte ziet.”

Microsoft is al bezig met interactieve games met Project Natal. Hierbij gebruikt de speler het lichaam als controller. In één demofilmpje kijkt een meisje in een vijver en verschijnt haar spiegelbeeld in het water. Door een vinger richting het scherm te bewegen veroorzaakt ze rimpelingen in het water.

Cupmaat

De range camera is een opvolger van de 3D laserscanner. Deze heeft enkele minuten nodig heeft om een 3D plaatje te maken, terwijl de camera er dertig per seconde maakt. De laserscanner stond overigens ook Discovery 09 om de omtrek en inhoud van bezoekers te meten. Een uitgelezen kans dus om op een wetenschappelijke manier achter je inhoud, grootte en cupmaat te komen.

Lees meer op Kennislink

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 22 september 2009

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.