Dagelijks jointje niet ongevaarlijk

Auteur: | 16 mei 2008

Wetenschappers van het Amerikaanse nationale instituut voor drugmisbruik hebben ontdekt dat de drug marihuana (wiet) bij intensief gebruik kan leiden tot hart- en vaatziekten of aandoeningen aan de hersenen. Tot nu toe werd aangenomen dat het consumeren van marihuana geen blijvende schade in het lichaam veroorzaakt. De resultaten van het onderzoek, die deze week werden gepubliceerd in het vakblad Molecular Psychiatry, trekken deze aanname in twijfel.

Marihuana staat het meest bekend als recreatief middel. In Amerika gebruikt 4,3% van de jong volwassenen de drug dagelijks. Ook wordt aan de stof, afkomstig van de Cannabis plant, een heilzame werking toegeschreven. In Nederland is marihuana sinds september 2003 op doktersrecept verkrijgbaar bij de apotheek, voor het verlichten van klachten bij onder andere multiple sclerose, glaucoom en migraine. THC is het werkzame bestanddeel van de drug en volgens de Amerikaanse onderzoekers ook de stof die bij langdurig gebruik problemen geeft.

Marihuana is afkomstig van de Cannabis plant en heeft zowel een recreatieve als een medicinale functie.

Vetzuur stapelt op

De wetenschappers bekeken bloedmonsters van 18 grootgebruikers (personen die 29 van de 30 dagen minimaal één jointje rookten) en 24 mensen die geen marihuana gebruikten. Na correctie voor afkomst, geslacht, alcoholgebruik en het gebruik van sigaretten, bleek de eerste groep een hoge concentratie apoC-III in het bloed te hebben. Dit eiwit is verantwoordelijk voor een remming op de afbraak van vetzuren (waaronder cholesterol). THC stimuleert de productie van apoC-III, waardoor er teveel van dit eiwit in het bloed terecht komt en de vetzuren slecht worden afgebroken.

Het teveel aan apoC-III in de cellen heeft verschillende gevolgen. De opstapeling van vetten in het bloed van wietgebruikers kan op den duur leiden tot atherosclerose. Het vettig materiaal zet zich af aan de binnenkant van een bloedvat, waardoor het bloedvat steeds verder dichtslibt. Doordat de vetten niet afgebroken kunnen worden, is er een verstoring van de energiehuishouding in, onder andere, de levercellen van het lichaam. De combinatie van deze problemen zijn belangrijke gebeurtenissen in het ontstaan van bijvoorbeeld een hartinfarct of een beroerte.

THC, de werkzame stof in marihuana. THC stimuleert de productie van apoC-III, waardoor vetzuren niet af worden gebroken en er problemen ontstaan in de energiehuishouding van cellen. Uiteindelijk kan langdurig marihuana gebruik leiden tot een hartinfarct of beroerte.

Effecten beter in kaart

De onderzoekers waarschuwen dat het misbruiken van marihuana een risicofactor vormt voor problemen met het hart en de hersenen. Er zijn zelfs aanwijzingen dat langdurig gebruik van de drug kan leiden tot ziekten als Alzheimer. In verschillende onderzoeken is al aangetoond dat apolipoproteinen (waar apoC-III ook onder valt) betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze ziekten. Wetenschappers moeten de schadelijke effecten van langdurig marihuanagebruik nog veel beter in kaart brengen, maar helemaal onschadelijk lijkt wiet niet meer te zijn.