Je leest:

Cricket, Bollywood en islam

Cricket, Bollywood en islam

‘Desi’ jongeren in Nederland

Auteur: | 7 maart 2007

Indiaas-Pakistaanse moslimjongeren in Nederland hebben een eigen jongerencultuur gecreëerd. Antropoloog Amer dook in de cultuur van deze ‘desi’ jongeren en onderzocht de rol van cricket, Bollywood, trouwen en de islam.

Sta jij regelmatig voor de spiegel om met je vriendinnen de nieuwste Bollywooddans te oefenen? En ben jij één van die weinigen in Nederland die de ingewikkelde regels van het cricket onder de knie heeft? Goede kans dat je jezelf dan beschouwt als desi. Desi is namelijk de naam die jongeren uit India en Pakistan voor zichzelf gebruiken. Zij onderscheiden zich op allerlei manieren van andere jongeren in Nederland: door hun passie voor het cricketspel, hun liefde voor Bollywoodfilms en door een ‘softe’ islambeleving.

Het woord ‘desi’ komt uit het Sanskriet, de klassieke taal van India. Het betekent ‘landgenoot’ of ‘plaatsgenoot’. Foto: www.desiwear.com

Desi

Moslimjongeren van Pakistaanse en Indiase afkomst in Nederland definiëren zichzelf als desi. Het woord desi komt uit het Sanskriet, de klassieke taal van India. Het betekent ‘landgenoot’ of ‘plaatsgenoot’. De Pakistani in Nederland vormen een kleine gemeenschap van hoogstens 20.000 personen. Het zijn vooral moslims, maar de gemeenschap telt ook een klein aantal christenen. De Indiase gemeenschap in Nederland is nog kleiner en bestaat vooral uit sikhs, Hindoes en moslims. De meerderheid van Indiërs en Pakistanen zijn economische migranten en asielzoekers die vanaf de jaren zeventig naar Nederland zijn gekomen. Zij onderscheiden zich van de Hindoestaanse gemeenschap in Nederland die hier via Suriname terecht zijn gekomen. Surinaamse Hindoestaanse jongeren worden echter niet gezien als ‘desi’ – Indiaas-Pakistaanse jongeren geloven dat Surinaamse Hindoestanen weliswaar dezelfde culturele achtergrond hebben, maar toch niet dezelfde geschiedenis delen.

De Pakistaanse cricketspelers worden door desi jongeren vereerd als helden en dienen als een symbool van fysieke kracht en eer.

Cricket versus voetbal

Moslimjongeren met een Indiase en Pakistaanse achtergrond in Nederland onderscheiden zich op allerlei manieren van Nederlandse jongeren. Een gemiddelde Nederlandse jongen groeit op met de wereld van het voetbal. Voor een Indiaas-Pakistaanse jongen veroorzaakt het cricket soortgelijke emoties van spanning en groepssolidariteit. In de koloniale periode brachten de Britten het spel naar het Indiase schiereiland als een gentleman’s game maar in de loop der jaren werd het een passie voor Indiërs en Pakistanen uit alle lagen van de bevolking. Migranten brachten deze passie voor cricket ook mee naar Nederland. In Nederland is cricket vooral een elitaire gelegenheid, maar Pakistaanse jongeren hebben het een volks tintje gegeven. Zo zie je in de zomer in verschillende parken in de grote steden groepjes jongeren cricket spelen. Een aantal Pakistaanse jongeren is ook vertegenwoordigd in de Nederlandse nationale cricketploeg. Maar de Pakistaanse jongeren associëren zich toch vooral met de Pakistaanse cricketploeg: zij dragen de groene trui van het nationale elftal en volgen de Pakistaanse wedstrijden intensief, waar deze ook gespeeld worden. De cricketspelers van Pakistan worden vereerd als helden en voor de jongeren dienen zij als een symbool van fysieke kracht, eer en zelfmanifestatie.

Bollywood

Een ander belangrijk kenmerk van de Indiaas-Pakistaanse jongerencultuur is de fascinatie voor Bollywoodfilms. Bollywood is een algemene naam voor de Indiase filmindustrie die ook buiten India zeer populair is. Een standaard Bollywoodfilm is een mengsel van muziek, dans en een verhaallijn die altijd uitmondt in een ‘happy end’. Bollywood heeft grote invloed op de schoonheidsidealen van jongeren. De gespierde lichamen en het kapsel van de mannelijk held; de kleding van de vrouwen; de kleur en geur van het hele filmgenre: ze creëren een bepaalde culturele fascinatie bij de Indiase en Pakistaanse jongeren in Nederland. Het internet en de verschillende satellietkanalen hebben de toegang tot dit cultureel erfgoed vergemakkelijkt. De Indiase en Pakistaanse jongeren in Nederland kunnen zo op de hoogte blijven van de laatste films en trends in India. Zo zie je dat bijeenkomsten van Pakistaanse vriendinnen gauw veranderen in zang- en dansbijeenkomsten volgens de nieuwste Bollywood trends.

Screenshot uit de Bollywoodfilm Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995), geregisseerd door Aditya Chopra.

Trouwen op z’n Bollywoods

De meeste invloed van Bollywoodfilms is te zien tijdens de huwelijksrituelen van zowel Indiaas-Pakistaanse als Hindoestaanse jongeren. Het huwelijk wordt door de Indiaas-Pakistaanse gemeenschap gezien als een sleutelfase in iemands leven. Het feest duurt drie dagen en gaat gepaard met uitbundige rituelen. De desi jongeren zien de huwelijksrituelen als Indiaas-Pakistaans cultureel erfgoed dat ze willen behouden. Zo worden bij Indiase en Pakistaanse jongerenorganisaties en studentenverenigingen op verschillende hogescholen in Nederland de huwelijksrituelen nagespeeld. Hierbij maken de jongeren in Nederland kennis met het repertoire aan liedjes en dansen dat betrekking heeft op het huwelijk. De jongeren worden op deze manier voorbereid op een Indiaas-Pakistaans huwelijk. De huwelijksliederen en dansen zijn echter niet alleen gebaseerd op de traditie. Ze zijn ook beïnvloed door Bollywoodrituelen en idealen. Het beeld dat desi jongeren hebben van hun huwelijksrituelen wordt in grote mate bepaald door de zang-, dans- en trouwscènes uit Bollywoodfilms.

Het beeld dat desi jongeren hebben van Indiaas-Pakistaanse huwelijksrituelen wordt in grote mate bepaald door de zang-, dans- en trouwscènes uit Bollywoodfilms.

Kloof tussen jeugd en ouders

De invloed van Bollywood op het beeld dat de desi jongeren van hun culturele erfgoed hebben, valt niet altijd in goede aarde bij de eerste generatie Indiërs en Pakistanen. Het is een dilemma voor de ouders van desi jongeren. Aan de ene kant betreuren zij de negatieve invloed van de moderne media die onder andere Bollywoodfilms uitzenden, op de jongerencultuur. Aan de andere kant zien de ouders ook de noodzaak van zulke media voor het behoud van de Indiaas-Pakistaanse cultuur in een ‘vreemd’ land.

De jongeren geven zelf vorm aan wat ‘desi’ is. Zij vermengen dat wat zij van hun ouders hebben meegekregen met nieuwe elementen uit de moderne media en creëren zo hun eigen culturele identiteit. Deze nieuwe culturele vorming vindt plaats in de vrije samenleving van Nederland. Dit maakt ook dat de Indiaas-Pakistaanse cultuur van die jongeren anders is dan die van hun ouders. De cultuur van de eerste generatie Hindoestanen is in mindere mate bepaald door contact en interactie met de Nederlandse samenleving. De desi jongeren onderscheiden zich bijvoorbeeld van hen door het gebruik van Nederlands, dat lang niet alle eerste generatie migranten machtig zijn.

De jongeren geven zelf vorm aan hun culturele identiteit, ook door middel van mode. Verschillende kledingwinkels verkopen mode speciaal gericht op desi jongeren. Foto’s: www.desiwear.com

Softe islam

Naast cricket, Bollywood en het huwelijksritueel speelt ook geloof een belangrijke rol in de desi-identiteit. Veel Indiaas-Pakistaanse jongeren ervaren hun moslimidentiteit als ‘zachtaardig’ en zien hun religieuze erfenis als iets waar ze flexibel mee om kunnen gaan. Deze jongeren vinden dan ook dat zij anders zijn dan moslimjongeren uit Marokko en Turkije: zij vinden dat Turkse en Marokkaanse jongeren de islam op een te strenge manier beleven en interpreteren. De islamitische stroming die veel Pakistaanse en Indiase moslims aanhangen is het soefisme. Het soefisme is een mystieke traditie, die zich door een nadruk op spiritualiteit onderscheidt van een strenge orthodoxe islam. De soefistische islam wordt verspreid via Pakistaanse moskeeorganisaties in Nederland. Naast informatie uit deze moskeeën krijgen die jongeren ook via school, internet en vrienden informatie over hun religieuze erfgoed en geven zo een eigen invulling aan hun belevenis van de islam.

Moslimjongeren met een Indiase en Pakistaanse achtergrond in Nederland onderscheiden zich door andere sport- en filmvoorkeuren van Nederlandse jongeren. Door hun soefistische interpretatie van de islam onderscheiden ze zich ook van Marokkaanse en Turkse moslimjongeren. Zo hebben ze in Nederland hun eigen desi jongerencultuur gecreëerd.

M. Amer Morgahi is als antropoloog verbonden aan het Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM). Hij doet onderzoek naar de Minhajul Qur’an Beweging en de religieuze beleving van Indiaas-Pakistaanse moslimjongeren in Nederland en Groot-Brittannië.

Zie ook:

Dit artikel is een publicatie van International Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM).
© International Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM), alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 07 maart 2007

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.