Creatief met garnaal

Auteur: | 30 juli 2009

De perfecte biobrandstof is er nog niet. Tot die tijd moeten we tevreden zijn met allerlei inventieve tussenoplossingen. Een groep Chinese wetenschappers kwam zo’n tussenoplossing tegen op de vismarkt: garnalenschil. Niet als brandstof, maar als hulpje.

Met een garnalenschil kun je meer dan alleen vieze vingers krijgen.
philman, Flickr.com

Biobrandstoffen zijn een populair alternatief voor gewone, vervuilende brandstoffen. Simpel gezegd haal je de olie dan niet uit de grond maar uit speciaal gekweekte planten. Zoals suikerbieten. Maar zo milieuvriendelijk is het allemaal niet. Afgezien van nieuwe landbouwproblemen levert de verwerking van ruwe plantenolie – dat vreet de auto niet – naar bruikbare methanol een hoop verzuurd afvalwater op. Het zuur komt van een katalysator: dat is een hulpknecht voor de omzetting van de ruwe olie.

Nu verrassen Chinese wetenschappers de biotechwereld met een nieuwe katalysator: garnalenschil. Dat is een stuk milieuvriendelijker, schrijven de onderzoekers in het vakblad Energy & Fuels.

Een van de meest logische voordelen is dat stukjes garnalenschil het afvalwater niet zo ernstig vervuilen als zuur dat doet. Verder valt de schil volgens de onderzoekers vaak opnieuw te gebruiken. Dat komt doordat niet alle katalysator meteen na de eerste reactie al weg is. In feite hielden de onderzoekers na de eerste zelfs negentig procent over. Na vier reacties was dat nog maar vijftig procent. Perfect is het niet, maar het is in ieder geval beter dan het ouderwetse zuur.

Een prima vooruitgang dus, die garnalenschil. Toch is het de vraag of een groot deel van de enorme biobrandstofindustrie nu ineens overstapt op garnalenschil. De directeuren van biobrandstoffabrieken zouden dan massaal moeten aankloppen bij garnalendirecteurs, met de vraag of zij het schilletje willen bewaren. Zijn er wel genoeg schillen voor iedereen? Een andere mogelijkheid is dat de biotechnologen nu zelf gaan vissen naar garnalen, maar of dat zo milieuvriendelijk is?