Een studie economie is niet nodig om te bedenken wanneer de melk duurder wordt. Een studie onder vijfhonderd Amerikaanse huishoudens wijst uit dat consumenten met hun gevoel in de goede richting zitten als het aankomt op het voorspellen van inflatie. Gemiddeld zitten de ondervraagden er 1,3 procent naast, maar volgens Lloyd Thomas, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Kansas, waren de afwijkingen niet consequent. “De consumenten zaten niet steeds 1,3 procent boven of 1,3 procent onder de inflatie. Er zat geen trend in de afwijkingen.”
Consumenten in gewone huishoudens voorspellen de toename van de inflatie even goed als professionele economen. Ingewikkelde economische modellen doen het niet beter dan een blik op de wekelijkse kassabon.
Terughoudender
Stijging van de inflatie beïnvloedt de economie op alle fronten, van salarisverhogingen tot rentestijgingen. Een hoge inflatie betekent dat bedrijven minder geld steken in onderzoek, investeerders terughoudender zijn en mensen in het algemeen hun geld onhandig besteden. Volgens Thomas besteden vakbonden bijvoorbeeld veel meer tijd en geld aan onderhandelingen als de inflatie hoog is. Daarom is het belangrijk voor overheden en bedrijven om eventuele stijgingen ver van tevoren aan te zien komen.
Dit onderzoek wijst uit dat economische modellen voor het voorspellen van inflatie nog een lange weg te gaan hebben. Tot die tijd kunnen overheden het net zo goed aan de kassa vragen. Thomas: “Dit betekent dat economen hun voorspellingen moeten verbeteren… of in elk geval wat minder hoog van de toren moeten blazen.”
Zie verder
- Monetaire struisvogelpolitiek (Kennislinkartikel)
- Uitleg inflatie (halverwege de pagina)
- Bereken je eigen inflatie