Computeren met siliciumkristallen

Auteur: | 11 augustus 2008

Atomen kunnen ook stilstaan in een siliciumkristal, zo melden Britse onderzoekers in het tijdschrift PNAS. Tot voor kort lukte het alleen om atomen stil te houden in een vacuüm. Dit onderzoek opent de deur naar quantumcomputers die de kracht van hedendaagse pc’s veruit overtreffen.

Quantumcomputers zijn de belofte voor de volgende generatie supercomputers. Ze kunnen problemen oplossen waar onze beste computers miljoenen jaren over doen, zoals het opsporen van extreem grote priemgetallen. Hiervoor zijn de klassieke bits vervangen door quantumgolven van atomen. In quantumgolven past veel meer informatie dan alleen een 1 of 0. Het addertje onder het gras is dat atomen hiervoor moeten stilstaan.

Quantumcomputers zijn mogelijk door atomen stil te houden. Zo wordt de quantumgolf van het atoom afgelezen, waarmee veel zwaardere berekeningen mogelijk zijn dan met de klassieke bits.

Siliciumkristal

Onderzoekers van de Universiteit van Surrey in Engeland lukte het om de atomen stil te houden in een siliciumkristal. Dat lukte voorheen alleen in vacuüm, wat erg onpraktisch is omdat de atomen hierin slechts korte tijd op hun plaats blijven. In een siliciumkristal staan de atomen lang genoeg stil om een computerfunctie zoals een berekening uit te voeren.

Door dit belangrijke praktische bezwaar te overwinnen hopen de onderzoekers dat een hanteerbare quantumcomputer binnen handbereik is. De volgende stap is het verzamelen van genoeg quantumgolven in één computer, zodat wetenschappers aan de moeilijke berekeningen kunnen beginnen.