Je leest:

Computer neemt de telefoon op bij de politie

Computer neemt de telefoon op bij de politie

Auteur: | 25 augustus 2010

Stel, je buren hebben hun muziek wel heel erg hard staan en je wilt dit melden bij de politie. Dit is niet spoedeisend, dus je pakt je mobieltje en belt 0900-8844. De eerste vraag die de telefoniste je stelt is waar je vandaan belt, zodat ze je kan doorverwijzen naar het juiste politiebureau. Sinds kort neemt de computer deze taak van haar over.

In 2009 kwamen ruim 2,4 miljoen telefoontjes binnen bij de KLPD vanaf mobiele telefoons. Al deze bellers moesten door een telefoniste doorverbonden worden met een lokaal politiebureau. Dit had niet alleen flinke wachtrijen tot gevolg, maar ook oplopende kosten voor het telefooncentrum van de KLPD. Met het nieuwe spraakherkenningssysteem zijn de wachtrijen verleden tijd en bespaart de politie 800.000 euro per jaar.

Meldkamer van de politie.

Akoestische gegevens

Toen de politie begon met het landelijke nummer 0900-8844 belden de meeste mensen nog vanaf hun vaste telefoon. Aan de hand van hun kengetal werden deze mensen automatisch doorverbonden met het dichtstbijzijnde politiebureau. Tegenwoordig is dat meestal niet meer mogelijk; het 06-nummer biedt immers geen indictie van de locatie van de beller. Om de burger beter van dienst te zijn en om kosten te besparen heeft de politie de hulp ingeroepen van Newtel Essence en Telecats. Telecats levert de spraakherkenningsoftware en Newtel Essence verzorgt het doorschakelsysteem.

De spraakherkenner van Telecats is getraind met de namen van alle plaatsen in Nederland. Niet alleen de officiële namen zijn hierin opgenomen, maar ook allerlei variaties hierop; alle namen zoals de telefonistes ze in het dagelijks leven langs horen komen. De computer vergelijkt de plaatsnaam die de beller noemt met de akoestische gegevens in het systeem. Als hij zeker is dat hij de beller goed verstaan heeft, schakelt hij hem door. Zo niet, dan krijgt de beller alsnog een menselijke telefoniste aan de lijn.

Succes

Het spraakherkenningssysteem draait nu twee maanden en de politie is erg positief over het nieuwe systeem. “Het is allemaal heel voortvarend verlopen”, aldus Roland van Veen, werkzaam bij Politie Nederland. “De eerste tekenen van succes waren er overigens al heel vroeg. Gedurende de Proof of Concept, waaraan alle politiekorpsen en een burgerpanel deelnamen, bleek dat spraakherkenning een goede keuze is. Sinds de invoering is de politie onverdeeld van mening dat spraakherkenning aan de beide wensen voldoet: verbetering van de dienstverlening aan de burger en kostenbesparing voor de Nederlandse politie.”

Lees ook:

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/spraakherkenning.atom", “max”=>"5", “detail”=>"normaal"}

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 25 augustus 2010

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.