Chemiehoogleraar op Lowlands University

Hoogleraar Bert Meijer van de Technische Universiteit Eindhoven geeft zaterdag 22 augustus college op muziek- en cultuurfestival Lowlands. Rond het middaguur geeft hij zo’n 1.200 festivalgangers een kijkje in zijn vakgebied: de supramoleculaire chemie. Hij bestudeert – onder andere – de processen rond het ontstaan van leven.

Miljarden jaren geleden gebeurde er iets wonderlijks: uit verschillende levenloze klompjes moleculen ontstond een eerste, zeer eenvoudige levensvorm. Die kon zichzelf in stand houden, zich beschermen tegen aanvallen van buitenaf, en – essentieel – zichzelf vermenigvuldigen.

Levenloos werd dus levend. Maar hoe kan dat eigenlijk? En waarom is het zo lastig om dat te beantwoorden? Deze fascinerende vragen stelt hoogleraar macromoleculaire en organische chemie Bert Meijer zichzelf en zijn toehoorders in zijn college aan Lowlands University 2009.

Bert meijer geeft college
Bert Meijer, hoogleraar Supramoleculaire Chemie aan de TU/e.
TU/e

Meijer laat zien dat de wetenschap nog mijlenver verwijderd is van het zelf kunnen maken van leven uit dode materie. Ondertussen probeert de hoogleraar zoveel mogelijk te leren van de processen die hiermee samenhangen. In het door hem opgerichte Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) van de TU/e onderzoekt Meijer samen met collega’s van uiteenlopende disciplines hoe je uit moleculen kleine machines kunt bouwen met speciale en nuttige functies. Bijvoorbeeld de volgende generatie katalysatoren, fotosynthetische systemen, nanocontainers en functionele materialen. Meijer zal zijn college aankleden met veel fascinerende beelden en animaties van het allerkleinste.

Meijer spreekt zaterdag 22 augustus van 12.15 – 13.00 uur in de Echo-tent op Lowlands.

Jonge mensen inspireren

Lowlands is het grootste Nederlandse cultuurfestival met jaarlijks zo’n 55.000, vooral jonge, bezoekers. Meijer vindt het belangrijk dat zij een goed beeld krijgen van de wetenschap, en geïnspireerd raken. “De grootste ontdekkingen in de wetenschap zijn altijd gedaan door jonge mensen. Zij zijn onze toekomst”, aldus de hoogleraar. Meijer is in goed gezelschap, want ook onder andere filosoof Bas Haring en oud-politicus Frits Bolkestein geven dit jaar een college. In het verleden stonden onder andere oud-premier Ruud Lubbers en astronaut André Kuipers op Lowlands.

Bert Meijer (1955) is hoogleraar macromoleculaire en organische chemie aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij studeerde scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Meijer stond aan de wieg van de macro-organische chemie, een benadering die van groot belang is voor andere wetenschapsgebieden. Voor zijn pionierswerk in de chemie ontving Meijer verschillende wetenschappelijke onderscheidingen, waaronder de gouden KNCV-medaille in 1993, de Arthur K. Doolittle Award van de American Chemical Society in 1995, en in 2001 de Spinozapremie. Ook is hij lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Lowlands University

Lowlands University wordt voor het vijfde jaar op rij georganiseerd door Coolpolitics in samenwerking met Mojo en Willem van Zeeland. In die vijf jaar heeft Lowlands University een stevige positie veroverd als meest bijzondere ‘universiteit’ van Nederland. Het college van Bert Meijer wordt mogelijk gemaakt door de TU/e en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Dit artikel is een publicatie van Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).