Je leest:

Britse scholieren kiezen minder vreemde talen

Britse scholieren kiezen minder vreemde talen

Auteur: | 4 december 2006

Afgelopen weekend hebben vijftig Britse academici in een pamflet hun zorgen geuit over het vreemdetalenonderwijs in Groot-Brittannië. Een nieuwe overheidsregel heeft er namelijk voor gezorgd dat vreemde talen niet meer verplicht zijn voor scholieren vanaf 14 jaar. Britse kinderen laten nu massaal hun vreemde talen vallen bij het kiezen van een vakkenpakket.

Het aantal kinderen in Engeland en Wales dat de vreemde talen laat vallen bij de pakketkeuze neemt schrikbarende vormen aan. In Manchester kozen dit jaar slechts 15 van de 100 scholieren nog voor een vreemde taal in hun pakket. Duits werd zelfs zo weinig gekozen dat de school besloot het vak niet meer aan te bieden.

Onderwijscrisis

Sinds de overheid heeft bepaald dat vreemde talen niet meer verplicht zijn voor scholieren vanaf 14 jaar verkeert het Britse onderwijs in een crisis. Dat menen althans vijftig academici die afgelopen weekend een brief schreven naar The Observer om alarm te slaan en de regering over te halen de omstreden regeling terug te draaien.

Een professor Duits aan de universiteit van Oxford legt uit hoe bizar de situatie is: “Juist op het moment dat andere Europese landen twee vreemde talen verplicht stellen, besluiten ze hier dat kinderen geen andere talen nodig hebben”. Een bijkomend effect is dat de nieuwe regeling een strengere scheiding aanbrengt tussen openbare en particuliere scholen. Terwijl de openbare scholen bezuinigen op het vreemdetalenonderwijs, vergroten particuliere scholen hun onderwijsaanbod met vakken als Japans en Chinees. De taalkundigen vinden dat het aanleren van een vreemde taal wel degelijk hoort tot de basisvaardigheden die je op school zou moeten leren.

Onder de maat

Uit een rapport van de National Centre for Languages (CiLT) dat deze maand is verschenen komt naar voren dat op één op de drie Britse scholen minder dan een kwart van de leerlingen een vreemde taal kiest. Het zijn dan vooral de kinderen uit lagere sociale milieus die de vreemde talen laten schieten. Als je de situatie in Groot-Brittannië vergelijkt met die in andere EU-landen is het aantal mensen dat in staat is een conversatie te voeren in een vreemde taal schrikbarend laag: in Groot-Brittannië is dit slechts 30 procent, terwijl het percentage in Nederland ligt op 91 procent, in Denemarken op 88 procent, in Duitsland op 62 procent en in Frankrijk op 45 procent. Alleen Hongarije scoort nog slechter dan Groot-Brittannië.

Hoewel er dus flink wat kritiek is op deze overheidsmaatregel, stelt de voormalig staatssecretaris van Onderwijs, Estelle Morris, dat de maatregel weldoordacht is: omdat 15-jarigen niet gemotiveerd zouden zijn om vreemde talen te leren, investeert de overheid liever in 5- tot 11-jarigen. In plaats van naar het middelbaar onderwijs gaat het geld voor vreemdetalenonderwijs nu naar het lager onderwijs. Maar met deze denkwijze zijn de academici het oneens: de huidige groep tieners lijkt nu in een gat te vallen, omdat zij nooit vreemde talenonderwijs hebben genoten. En natuurlijk hoeft het aanleren van een vreemde taal zelfs voor een 15-jarige helemaal niet saai te zijn.

zie ook:

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 04 december 2006

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.