Bouwstenen van leven in de ruimte?

Auteur: | 22 september 2008

In een wolk interstellair gas is naftaleen aangetroffen. Naftaleen is een stof die wellicht betrokken was bij het ontstaan van leven op aarde. Door deze vondst wordt misschien meer duidelijk over wat er in de oersoep is gebeurd, en over de mogelijkheid van leven buiten de aarde.

In een wolk ruimtegas, zo’n 700 lichtjaar (7 miljoen miljard kilometer) van de aarde vandaan, is naftaleen ontdekt. Dat publiceren sterrenkundigen van de Canarische eilanden deze week in het gerenommeerde tijdschrijft Astrophysical Journal Letters. Naftaleen is een verbinding van koolstof en waterstof, en was wellicht een voorwaarde voor het ontstaan van leven op aarde. De stof is ontdekt door het licht dat van de stofwolk af straalt te vergelijken met de in het laboratorium gemeten eigenschappen van naftaleen.

Naftaleen (C10H8) is een verbinding van koolstof en waterstof, die met ammonia en water kan reageren tot verschillende aminozuren en bouwstoffen van vitaminen. (Afbeelding: Wikimedia Commons)

Spannende chemie

De ontdekking van naftaleen in de ruimte is van groot belang voor de vraag waar leven vandaan komt, en of onze planeet de enige is waar leven voorkomt. Als naftaleen samen met water en ammonia, twee stoffen die overal in de ruimte voorkomen, wordt bestraald met ultraviolet licht, kunnen er spannende chemische reacties plaatsvinden. Er kunnen bijvoorbeeld aminozuren worden gevormd, die zich aaneen kunnen schakelen om eiwitten te vormen. Veel biologische processen worden door eiwitten geregeld. Ook de bouwstenen van sommige vitamines kunnen uit naftaleen, ammonia en water gevormd worden.

De stof naftaleen is aangetroffen in een zogenaamde geboortewolk, een ophoping van interstellair stof waarin jonge sterren ‘geboren’ worden. Als er zich rond die sterren planetenstelsels vormen, is de kans groot dat op die planeten naftaleen terecht komt. (Afbeelding: DailyGalaxy.com)

Buitenaards leven?

Voor de sterrenkundigen biedt deze vondst uitzicht op meer successen. Hun onderzoek gaat zich nu vooral richten op het vinden van aminozuren. De zoektocht naar de bouwstenen van het leven kan helpen om te verklaren waar het aardse leven vandaan komt. Als blijkt dat ze op meer plaatsen in het heelal voorkomen dan we dachten, is de kans op buitenaards leven ook groter dan tot nu toe werd aangenomen.