Botsing in 2019?

Auteur: | 24 juli 2002

Volgens berekeningen van Amerikaanse wetenschappers zal de planetoïde NT7 op 1 februari 2019 kunnen inslaan op Aarde. Het brokstuk is voor het eerst waargenomen op 5 juli van dit jaar door het Linear Observatory’s automated sky survey program in New Mexico, de Verenigde Staten. Sindsdien houden astronomen uit de hele wereld de planetoïde in de gaten.

Dat NT7 zal inslaan is volgens NASA nog lang niet zeker. Om goede baanberekening te kunnen uitvoeren is de planetoïde nog te ver weg. Nauwkeuriger dan enkele tientallen miljoenen kilometers kunnen de wetenschappers in New Mexico nog niet zijn. Wel kreeg de planetoïde het cijfer 0,06 op de schaal van Palermo, een indicator voor de kans dat een inslag volgt.

Een inslag van een meteoriet op Aarde kan grote gevolgen hebben. Ook al is het brokstuk klein, door de enorme snelheid slaat het een diep gat in het aardoppervlak. Met verwoestende schokgolven en zonsverduistering door het opstuivende puin tot gevolg (illustratie NASA)

Het brokstuk is naar schatting twee kilometer groot. Bij een inslag zou die een krater kunnen slaan van enkele duizenden kilometers doorsnede. Naast de enorme schade die dat veroorzaakt, komt zoveel stof vrij dat door een zonsverduistering een groot effect op het klimaat kan worden verwacht.

Dit is de dertig kilometer grote planetoïde Eros. Een botsing met deze aardappelvormige kolos zou een catastrofe betekenen (foto: Nasa).

NT7 heeft nu een baan om de zon en komt iedere 837 dagen voorbij. Tot 1 februari 2019, dan slaat de NT7 mogelijk in met een snelheid van 28 km per seconde, zo’n honderdduizend kilometer per uur. De komende achttien maanden is NT7 goed in de gaten te houden. Daarna verdwijnt hij weer uit het zicht van de meeste observatieapparatuur. Meer zekerheid over de inslag zal niet lang meer op zich laten wachten.

Deskundigen voorspellen dat we in de toekomst meer te maken zullen krijgen met waarschuwingen voor meteorietinslagen. Dat komt vooral omdat we met betere apparatuur beter opletten wat er in de ruimte rondzweeft en welke kant brokstukken opgaan.

Dit artikel is een publicatie van Marco van Kerkhoven.