Je leest:

Boodschappenwagentje denkt met u mee

Boodschappenwagentje denkt met u mee

Auteur: | 22 maart 2011

Steeds meer mensen kiezen voor de virtuele winkel op het web. Het is lekker makkelijk, maar soms is het jammer dat je de producten niet even kunt aanraken. Een team van Duitse onderzoekers denkt de oplossing gevonden te hebben. Met hun ‘SmartCart’ voelt een gewone supermarkt toch een beetje als digitale webwinkel.

Een touchscreen voorop, locatiesensoren erin en je ‘SmartCart’ (slim winkelwagentje) is klaar. Voortaan hoef je niet meer te vragen waar de mayonaise staat; je wagen navigeert je er gewoon naartoe. En weet je niet hoeveel de hagelslag kost? Even langs de scanner van je karretje halen en daar is het antwoord.

Dit is volgens onderzoekers van het German Research Center for Artificial Intelligence dé manier om supermarkten interactief te maken. Tijdens de International Conference on Intelligent User Interfaces (13-16 feb. 2011) presenteerden zij hun ‘SmartCart’, een winkelwagentje met van alles erop en eraan. De onderzoekers willen hiermee het beste van twee werelden combineren. Enerzijds de voordelen van moderne technologie en anderzijds het ‘fysiek aanraken’ van producten tijdens het ouderwetse winkelen.

Zelf scannen

Hier en daar zie je al wat nieuwe technieken in de supermarkt verschijnen. Je hebt bijvoorbeeld de zelfscankassa, waar je je eigen caissière bent. Je laadt de producten uit je winkelwagentje, scant ze en legt ze op de lopende band. Vervolgens betaal je per pin of je loopt door naar een balie achter de zelfscankassa’s. Daar kun je bij een medewerker contant betalen.

Een zelfscankassa in de VS
Flickr: pin add

Een stapje verder zijn de handscanners. Dat zijn apparaatjes die je bij de ingang meeneemt, al dan niet na het scannen van je klantenkaart. Tijdens het winkelen richt je de handscanner op elk product dat je wilt kopen. Je kunt het product dan gelijk inpakken, want voor het betalen heb je alleen je handscanner nodig. Die lever je in bij een caissière of je zet hem terug in het rek. Vervolgens betaal je en klaar is kees.

Meerdere winkelketens maken al gebruik van de zelfscantechniek. De C1000 heeft bijvoorbeeld vestigingen met zelfscankassa’s en Jumbo en Albert Heijn gebruiken de mobiele apparaten. Technisch gezien werken de systemen hetzelfde. Zowel het mobiele apparaat als het kassasysteem ‘bekijkt’ de streepjescode op het product en vertaalt die naar een getal. Met dat getal kunnen ze het product terugvinden in de database waar alle productinformatie is opgeslagen. Zo bepaalt het systeem welke prijs geldt voor jouw aankoop.

Prototype

Je kunt de SmartCart zien als een zeer uitgebreide versie van de handscanner. Het wagentje houdt ook bij wat je koopt, maar kan nog veel meer. Hieronder zie je een foto van een prototype van de SmartCart.

Kahl et al, 2011

Bovenop zit een touchscreen en een vingerafdrukscanner. Daarmee kun je jezelf identificeren, zodat het systeem zich op jouw kan aanpassen. Het touchscreen en de scanner zijn aangesloten op de laptop die aan de achterzijde is bevestigd. Dat is natuurlijk alleen zo bij dit prototype; bij de SmartCarts die echt in de winkel komen, zal alles netjes weggewerkt worden.

In en onder het wagentje zitten RFID-antenne’s, die RFID-tags kunnen detecteren. RFID-tags zijn microchips waarop informatie opgeslagen kan worden. Met de RFID-antenne onder de wagen bepaalt de SmartCart zijn locatie. In de vloer zitten (in de toekomst) RFID-tags, zodat de SmartCart precies weet waar hij zich in de winkel bevindt. Dat is handig, want als je dan op zoek bent naar de tomaten, kan je winkelwagen zo de beste route voor je opzoeken.

Daarnaast zullen — volgens de onderzoekers — alle producten in de toekomstige supermarkt ook RFID-tags hebben, zodat de SmartCart kan herkennen welke producten je inlaadt. Op het scherm zie je direct informatie over elk product, zoals de prijs en de voedingswaarden. Weet je nog niet wat je vanavond gaat eten? Raak een paar toetsen aan op het scherm en je ziet een aantal recepten waar het product in voorkomt.

De boodschappen van de toekomst

Het meest bijzondere aan het gepresenteerde systeem is de combinatie van verschillende services. De SmartCart is nuttig gedurende de hele ‘winkelervaring’ en niet alleen bij het betalen. Een voorbeeld.

Thuis — op de website van de supermarkt — begin je met het maken van een boodschappenlijstje. Die is al voor de helft ingevuld, want de winkel houdt steeds bij wat je koopt en veel producten moet je telkens wéér hebben. Vervolgens ga je naar de supermarkt, je pakt een SmartCart en scant je vinger. De boodschappenlijst verschijnt nu op het display, met daarbij de route die je het beste kunt volgen. Je gaat op pad.

Wanneer je in de buurt komt van een product op de lijst, geeft de SmartCart een seintje. Of een lampje dat is bevestigd aan het prijskaartje van het product begint te knipperen. De SmartCart geeft namelijk aan alle RFID-chips in de buurt door dat hij eraan komt.

Heb je het product ingeladen, dan komt er een streep door het product op de lijst en verschuift hij naar onderen. Tegelijk verschijnt er informatie over het artikel op het scherm en gaat de SmartCart na of er geen ingrediënten in het product zitten waar je allergisch voor bent. Het systeem weet tenslotte dat jij het bent en wat je dieetvoorschriften (en voorkeuren) zijn. Mocht er een probleem zijn, dan zie je een waarschuwing.

En zo ga je je lijst af totdat je alle spullen hebt. Dan ga je naar de uitgang, waar je je wagen inlevert. Daar kun je uiteraard betalen, maar als je hebt gekozen voor automatisch betalen, kan je ook gewoon naar huis gaan. De kosten van je boodschappen worden dan van je rekening afgeschreven.

Het idee is er

De SmartCart zal nog niet volgende week in de lokale super voor je klaar staan, maar heel lang hoeft het niet te duren. De MediaCart bestaat al. Die is gemaakt door een ander bedrijf, in samenwerking met onder andere Microsoft. Uit een promotievideo blijkt dat de wagen erg lijkt op de SmartCart.

De MediaCart lijkt erg op de SmartCart. Ook hier zie je extra informatie over producten op het scherm.

Bij deze wagen is vooral geprobeerd het concept aantrekkelijk te maken voor de winkelier. Zodra de MediaCart in de buurt komt van een bepaald product, kan het scherm een reclame tonen van het product dat daar staat. Natuurlijk hangen er ook wel advertenties in de winkel, maar die zijn vrij algemeen: reclame op de MediaCart kan zich richten op de individuele kopers (voor iemand die nooit alcohol koopt, is een bierreclame bijvoorbeeld niet zo interessant). Dat maakt het lucratief voor de winkel zelf.

Hoewel de MediaCart is getest in een supermarkt, is het onduidelijk of de wagen op dit moment ergens in gebruik is. Waarschijnlijk zullen de handscanners voorlopig het meest in supermarkten te zien zijn. Daarmee kun je overigens ook al meer dan alleen betalen.

Albert Heijn is in Huizen bijvoorbeeld een proef gestart met de ‘Allergiecheck’. Hierbij kun je je allergiegegevens aan je bonuskaart koppelen en controleert de handscanner vervolgens of je geen ‘verkeerde’ producten inlaadt. Ook de handscanner bij de Dekamarkt biedt extra informatie, bijvoorbeeld over kortingsacties die gelden. Een eenvoudige variant van supermarktnavigatie bestaat er ook. Appie, de mobiele applicatie van de Albert Heijn, kan de boodschappen die je invoert op ‘loopvolgorde’ leggen. Van alle AH’s is uitgezocht wat de meest gebruikte route in de winkel is en hierdoor weet de app precies in welke volgorde je de producten tegenkomt.

Zie ook:

Literatuur

Kahl et al., ‘IRL SmartCart – a user-adaptive context-aware interface for shopping assistance’, In Proceedings of the 16th international conference on Intelligent user interfaces (IUI ’11), 2011, doi:10.1145/1943403.1943465

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 22 maart 2011

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.