Bloedstollende structuur opgehelderd

Auteur: | 19 augustus 2002

Onderzoekers van de faculteit Scheikunde van de Universiteit Utrecht en van het Universitair Medisch Centrum Utrecht bepaalden de structuur van een eiwit dat belangrijk is voor de aanhechting van bloedplaatjes aan een beschadigde vaatwand.

Bloedplaatjes spelen een belangrijke rol bij het stoppen van bloedingen en het ontstaan van hart- en herseninfarcten. De eerste stap in deze processen is de aanhechting van bloedplaatjes aan een beschadigde vaatwand. Een groot eiwit uit het bloed, de Von Willebrand-factor, vormt daarbij een brug tussen het bloedplaatje en de beschadigde vaatwand. Utrechtse chemici hebben de structuur opgehelderd van een eiwitonderdeel op het bloedplaatje waaraan de Von Willebrand-factor hecht. Dat opent de weg voor gericht onderzoek naar een geneesmiddel dat die koppeling voorkomt.

De binding van de Von Willebrand-factor aan een eiwitonderdeel op het bloedplaatje, glycoproteïne Iba, draagt bij arteriële trombose bij aan het ontstaan van een bloedplaatjesprop. Zo’n prop kan een bloedvat in het hart of in de hersenen afsluiten, met als gevolg een hart- of herseninfarct.

De opgehelderde structuur van glycoproteïne Iba verklaart hoe het bloedplaatje en de Von Willebrand-factor met elkaar reageren. Het glycoproteïne Iba heeft een gebogen vorm waardoor het een deel van de Von Willebrand-factor kan omsluiten als een hand die een bal vasthoudt. Door erfelijke afwijkingen kunnen de structuur van zowel de Von Willebrand-factor als het glycoproteïne Iba veranderd zijn, met als gevolg een te sterke binding tussen de eiwitten of een verzwakte binding. Dat openbaart zich bijvoorbeeld bij de ziekte van Von Willebrand en het syndroom van Bernard-Soulier.

Uiteraard zal het nog jaren duren voordat dankzij de nu opgehelderde structuur medicijnen zijn ontwikkeld die trombose voorstellen.

Een model toont de holle vorm van glycoproteïne Iba.