Je leest:

Blinden lenen boeken via spraakcomputer

Blinden lenen boeken via spraakcomputer

Auteur: | 30 december 2008

Sinds kort kunnen blinden en slechtzienden hun boeken (braille of gesproken) bestellen via de spraakcomputer van het Loket Aangepast-lezen in Den Haag. Het Enschedese bedrijf Telecats heeft hiervoor de bestaande spraakherkenningsoftware Nuance aangepast. Leden kunnen nu 24 uur per dag hun boeken bestellen zonder te hoeven wachten tot er een medewerker beschikbaar is.

Blinden en slechtzienden kunnen hun boeken niet eenvoudig lenen bij de plaatselijke bibliotheek. Ze hebben daar meestal geen speciale brailleboeken en het aanbod van gesproken boeken is beperkt. Bovendien staan de luisterboeken van de bibliotheek op gewone cd’s en zijn ze daardoor niet af te spelen op de Daisy-speler, een speciale speler waarmee ‘gebladerd’ kan worden in de tekst. In Den Haag is een speciale bibliotheek, Loket Aangepast-lezen, waar blinden en slechtzienden hun leesmateriaal kunnen lenen.

Er zijn veel verschillende Daisy-spelers op de markt, van handig draagbare tot stevige met grote knoppen. Voorgelezen tekst op een speciale Daisy-cdrom kan met de speler makkelijk doorgebladerd worden op hoofdstuk-, pagina- of alineaniveau.

Het gesprek

Sinds kort kunnen leden van het Loket Aangepast-lezen hun boeken lenen via een speciale spraakcomputer. De computer is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar en is tot nu toe de enige in zijn soort ter wereld. Als een lid naar het Loket Aangepast-lezen belt vanaf zijn eigen telefoon herkent het systeem hem gelijk. Ter verificatie hoeft het lid dan alleen nog zijn lidmaatschapnummer op te noemen. Wanneer hij met een andere telefoon belt kan het lid zichzelf identificeren door zijn postcode, huisnummer en lidmaatschapnummer in te spreken.

De computer kan nu in het systeem van het Loket zien wat voor soort boeken het lid mag lenen en hoeveel andere boeken hij al in zijn bezit heeft. Vervolgens spreekt de beller het nummer van zijn gewenste boek in. Nadat de computer dit heeft gecontroleerd door de titel van het boek met behulp van spraaksynthese voor te lezen, is het boek gereserveerd om verzonden te worden.

Spraakherkenning

Dit systeem is ontwikkeld door het Enschedese bedrijf Telecats, op basis van de spraakherkenningsoftware Nuance. Met enkele kleine aanpassingen hebben zij de software speciaal geschikt gemaakt voor het herkennen van gesproken getallen en postcodes. Hierdoor maakt het niet uit of de beller zijn postcode uitspreekt als ‘twee nul vier acht’ of ‘twintig achtenveertig’. Ook begrijpt de computer ‘A B’ net zo goed als ‘Anton Bernard’ of ‘Arie Brussel’.

Het voordeel voor de spraakherkenner in deze situatie is dat alle mogelijke antwoorden van de beller van te voren bekend zijn. De postcodes, huisnummers en lidmaatschapnummers van alle leden en de nummers van al het leesmateriaal uit de catalogus staan al in het systeem van het Loket Aangepast-lezen. De computer hoeft dus alleen te zoeken naar een match tussen de spraak van de beller en de gegevens in het systeem. Dat is voor de software een stuk makkelijker dan het herkennen van compleet willekeurige spraak. Mocht het gesprek toch nog spaak lopen, dan kan de beller altijd nog alsnog worden doorverbonden met een medewerker.

Lees verder op Kennislink:

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/spraakherkenning.atom", “max”=>"5", “detail”=>"normaal"}

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 30 december 2008

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.