Blauwe bloemen kweken

Auteur: | 10 november 2008

Amsterdamse wetenschappers zijn erin geslaagd om een gen voor bloemkleur in planten zo te veranderen, dat deze altijd een blauwe bloem oplevert. De ontdekking blijkt ook handig te zijn voor gezond fruit.

Zet een bosje witte bloemen in water met een bijvoorbeeld blauwe kleurstof, en de blaadjes zullen na een tijdje blauw kleuren. Een leuk maar tijdelijk effect. Bloemen kunnen nu een blauw permanentje krijgen met gentechnologie. Biologen van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), onder leiding van Francesca Quattrocchio en Ronald Koes, hebben het zogenaamde PH5-gen ontdekt, dat kleurbepalend is voor veel soorten bloemplanten. Quattrocchio en Koes modificeerden dit gen in petuniabloemen: de typische rode blaadjes bleven daardoor uit. In plaats daarvan groeide de petunia’s felblauwe kroonbladen. Ze publiceren deze vondst in de nieuwste editie van het blad Nature Cell Biology.

“Het PH5-gen zit in bijna alle planten waaraan bloemen groeien”, legt Quattrocchio uit. “Als het gen uitstaat, houden bloembladcellen minder van het roodpaarse pigment anthocyanine op dan normaal, waardoor de kroonbladeren blauw uitslaan.”

Omdat het gen in zoveel planten aanwezig is, kregen Quattrocchio en Koes tijdens hun onderzoek veel aandacht van bedrijven – die willen het graag gebruiken om nieuw soort sierplanten te kweken. “Die blauwe bloemen gaan dus zeker komen”, vertelt Quattrocchio. “Denk bijvoorbeeld aan erg blauwe rozen of anjers.”

Interessant aan de pigmentstof anthocyanine is dat ‘ie voor mensen gezond is: het heeft de bekende anti-oxiderende werking. Dat is mooi, want zowel het PH5-gen als de stof anthocyanine komen niet alleen in bloemen voor, maar ook in fruit. De biologen suggereren daarom het het PH5-gen in fruit juist actief te maken: zo wordt de gezonde anti-oxiderende werking ook sterker. Of daar iets mee gedaan zal worden, hangt volgens Quattrocchio af van de publieke mening over GM-voedsel.

Overigens ontdekte Koes twee maanden geleden een ander petunia-gen dat iets anders van de bloem grondig verandert: de bloeivorm. Als de industrie daar ook iets mee doet, gaan bloemisten van één bloemsoort misschien de meest uiteenlopende gestaltes verkopen – met een blauw permanentje naar smaak.