Beschermlaag vormt kracht griepvirus

Auteur: | 6 maart 2008

Wetenschappers van de National Institute of Child Health and Human Development (NICHD) kwamen afgelopen week met een aanvullende verklaring waarom griep vooral in het winterseizoen voorkomt. Drie maanden geleden werd al bekend dat het influenzavirus koude lucht nodig heeft om zich te kunnen verspreiden. Ondertussen weten we ook waarom dat zo zou kunnen zijn. Het virus pakt zichzelf op koude dagen goed in waardoor het bestand is tegen lage temperaturen.

De winterjas van het influenzavirus bestaat uit een vetachtige stof. In deze vetlaag bevinden zich de haemagglutinin eiwitten. Deze eiwitten zijn al langer bekend. Het virus gebruikt ze om zich aan een cel te hechten en deze cel uiteindelijk binnen te dringen. De ‘H’ in de virusnaam (bijvoorbeeld influenza A/H1N1) verwijst naar de haemagglutinin eiwitten.

Het haemagglutinin eiwit dat ervoor zorgt dat het influenzavirus bij lage temperaturen goed beschermd is.

Het zijn deze eiwitten die ervoor zorgen dat het influenzavirus in de kou beschermd is. Door een proces dat erg veel weg heeft van kristallisatie worden de eiwitten bij lage temperatuur omgevormd tot een harde schil. Deze schil is ondoordringbaar voor verschillende chemische stoffen. De onderzoekers, onder leiding van Joshua Zimmerberg, denken dat het daarom erg moeilijk is om het virus van oppervlakten en handen af te wassen.

Nieuwe medicijnen

Als het virus onze luchtwegen infecteert, smelt de beschermlaag. Dit is nodig omdat de haemagglutinin eiwitten vloeibaar moeten zijn om het virus een cel in te helpen. Dit smelten gebeurt echter ook wanneer de buitentemperatuur stijgt. En dat is nadelig voor het virus, want zonder beschermlaag houdt hij het in de open lucht niet lang vol. Bij hogere temperaturen zijn de virussen dus snel dood.

Deze nieuwe kennis maakt dat we anders naar influenzavirussen gaan kijken. Er zijn meer mogelijkheden beschikbaar gekomen om het virus effectief aan te pakken. Behalve het tijdig alarmeren van ons afweersysteem met behulp van de griepprik, kunnen we het onderzoek nu ook richten op medicijnen die de beschermlaag van het virus te lijf gaan. Op die manier zijn mogelijk griepepidemieën te voorkomen.