Je leest:

Bedrijven in Second Life zonder plan

Bedrijven in Second Life zonder plan

Nederlandse bedrijven in Second Life vestigen zich dicht bij elkaar, vinden zichzelf innovatief en beschikken over een beter inzicht in de consument van morgen. Ook denken zij een strategische voorsprong op de concurrent te hebben. Dat zijn enkele bevindingen uit het onderzoek van sociaal geograaf Jos Hesselink van de Universiteit Utrecht. Hesselink onderzocht waarom steeds meer bedrijven zich vestigen in de virtuele wereld.

Op dit moment zijn er in Nederland zo’n 34 organisaties actief in Second Life. Van deze groep werkten er 29 mee aan het afstudeeronderzoek van Jos Hesselink. Bijna de helft van het aantal actieve bedrijven komt uit de mediawereld of de zakelijke dienstverlening.

De vestiging van Univé in Second Life

Strategische voorsprong

Bedrijven verwachten door er ‘vroeg bij te zijn’ in Second Life een strategische voorsprong (de zogenaamde ‘first mover advantage’) te hebben op de concurrent. Een bescheiden meerderheid van de bedrijven is ook van mening dat zij door hun vestiging in Second Life innovatiever is geworden. Naast de strategische voorsprong gaven bedrijven contact, communicatie en nieuwsgierigheid als voornaamste redenen op om actief te worden in Second Life. Een helder plan wat ze gaan bereiken is er meestal niet; het gaat meer om verkennen van de mogelijkheden. De bedrijven zien de avatars (de in Second Life actieve alter ego’s van echte personen) als een dwarsdoorsnede van de nieuwe consument. Het feit dat meer dan 85 procent van de gebruikers in de voor de marketing zeer interessante, maar moeilijk te bereiken doelgroep van 18 tot 44 jaar valt, speelt daarbij mee. Inmiddels is al voor meer dan negen miljoen echte dollars in Second Life geïnvesteerd, waarvan Nederland ongeveer vijf procent voor zijn rekening neemt.

De motivatie van bedrijven om zich in Second Life te vestigen. Bron: Hesselink, 2007, p. 70

Lichtvaardig genomen beslissing

Uit het onderzoek van Hesselink blijkt verder dat de beslissing om een vestiging in Second Life te beginnen relatief lichtvaardig wordt genomen. De prijs, die varieert tussen de 2.000 en 30.000 euro (afhankelijk van hoeveel van de activiteiten zelf wordt uitgevoerd) vinden met name grote bedrijven te verwaarlozen. De grote kortingen die aan non-profit organisaties worden gegeven, leiden ertoe dat ook deze goed vertegenwoordigd zijn. Zo heeft het Rijksmuseum samen met sponsor ING een plek in Second Life waar het delen van zijn collectie toont. Randstad werft er personeel, en Talpa test er spelvarianten uit. Hoewel er nogal wat vragen rezen toen de gemeente Zoetermeer 25.000 euro uitgaf voor haar vestiging in Second Life, heerst daar inmiddels grote tevredenheid over de stap. De gemeente blijkt extra aantrekkelijk voor jonge creatieve ICT-bedrijven en het levert hen veel gratis publiciteit op. Aangezien Dordrecht, Utrecht, Gouda, Leiden en Groningen eenzelfde stap overwegen, denkt Hesselink dat het een zinnige stap was.

Ook voor gemeenten lijkt vestigen in Second Life een slimme stap.

Bedrijven clusteren samen

Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat ofschoon de virtuele ruimte onbeperkt is, bedrijven zich in Second Life toch dicht bij elkaar vestigen. In Nederland betekent dit dat er veel bedrijven zijn bij ‘Portaal 0031’ van DNB media en bij ‘Our Virtual Holland’ van initiatiefnemer ING. De avatar vertoont kortom meer menselijke trekjes dan werd gedacht, hetgeen bevestigd wordt doordat 95 procent van de avatars een exacte kopie is van zijn bedenker.

Second Life

De virtuele wereld Second Life is in 2003 door Linden Lab, een klein ICT bedrijf in San Francisco, opgericht. Second Life wordt steeds populairder. Het aantal geregistreerde leden liep in één jaar op van 250.000 in juni 2006 tot 7,9 miljoen in juni 2007. Ook openen steeds meer bedrijven vestigingen in deze virtuele wereld.

Zie ook:

Dit artikel is een publicatie van Universiteit Utrecht (UU).
© Universiteit Utrecht (UU), alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 08 augustus 2007
NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.