Atmosfeer van exoplaneet waargenomen

Auteur: | 11 december 2007

Sterrenkundige Seth Redfield van de Universiteit van Texas heeft de atmosfeer van een planeet rond een andere ster doorgelicht. De exoplaneet staat vlakbij zijn zon en elke omloop schijnt het sterlicht even door de planeetatmosfeer. Redfield vond zo sporen van het gas natrium in de exo-atmosfeer.

Een sterrenkundige van de universiteit van Texas in Austin heeft met behulp van de Hubby-Eberly Telescope de atmosfeer waargenomen van de planeet bij de ster HD189733. Deze planeet, die iets groter en zwaarder is dan onze planeet Jupiter, beweegt vanaf de aarde gezien bij elke (zeer korte) omloop voor zijn moederster langs. Daardoor schijnt een klein deel van het licht van de ster om de 2,2 dagen door de planeetatmosfeer heen, wat het mogelijk maakt de samenstelling van deze atmosfeer te bepalen.

De Hobby-Eberly Telescope.

In juli maakten sterrenkundigen van het Parijse Institut d’Astrophysique en het California Institute of Technology al bekend dat ze met de infraroodsatelliet Spitzer waterdamp in de atmosfeer van deze exoplaneet hadden ontdekt. Nu is daar door de Texaanse onderzoeker het element natrium aan toegevoegd. Het betreft de eerste detectie van atmosferisch gas bij een exoplaneet vanaf de aarde. Eerdere detecties vonden vanuit de ruimte plaats.

Dit artikel is een publicatie van Astronieuws.