‘Archaea’-micro-organismen domineren in oceaanbodems

Auteur: | 26 augustus 2008

Niet bacteriën, maar andere micro-organismen, archaea, domineren in de oceaanbodems vanaf één meter diepte.

De oceaan zit vol geheimen en diepzee-expedities ontdekken vaak vele nieuwe soorten zwemmers en kruipers. Wat er voor micro-organismen in de diepe zeebodem zitten, is nog minder bekend. Een Duits-Japans onderzoeksteam toont aan dat er vanaf één meter diepte in de oceaanbodem vooral archaea (eencellige micro-organismen) in plaats van bacteriën te vinden zijn. Dit is te lezen in de nieuwste uitgave van Nature.

Archaea en bacteriën

Zowel de archaea als bacteriën zijn eencellige micro-organismen en behoren tot de prokaryoten. Ze hebben geen celkern in tegenstelling tot de (vaak meercellige) eukaryoten, waartoe ook wij behoren. Archaea en bacteriën verschillen bijvoorbeeld in hun evolutionaire geschiedenis en in hun wijze van leven. Zowel archaea als bacteriën hebben een soortgelijke vorm en afmeting en komen voor in alle soorten milieus: van ijs tot vulkaan en van op het land tot honderden meters diepte in de oceaanbodem. Verder zijn deze micro-organismen van enorm belang voor de wereldwijde kringloop van koolstof en stikstof.

Een cluster van archaea-cellen (links) en een van de kleinste levende prokaryoten (rechts). (bron: NASA, Creative Commons)

Rijk aan micromateriaal

De hoeveelheid micro-organismen in de diepe zeebodem is onvoorstelbaar groot. Miljoenen cellen komen voor in slechts 1 cm3. Van al deze micro-organismen zijn vooral de archaea dominant aanwezig. Ze verslaan daarmee de bacteriën, waarvan eerst werd gedacht dat deze de meest voorkomende zouden zijn. Verder onderzoek zal gefocust moeten worden op wat de rol van deze archaea nu precies is, hoe ze overleven en groeien in deze extreme omstandigheden in de diepe oceaanbodems.

Lipps et al., 2008. Significant contribution of Archaea to extant biomass in marine subsurface sediments. Nature 454: 991-994. Pearson, A., 2008. Who lives in the sea floor? Nature 454: 952-953.