Appelsap vertraagt optreden Alzheimer

Auteur: | 26 januari 2009

Stoffen uit appelsap verminderen de productie van amyloïde plaques (een kenmerk van Alzheimer) in muizenhersenen. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse neurowetenschappers Thomas Shea en Amy Chan. Welke stoffen precies verantwoordelijk zijn voor de bescherming is nog niet bekend. Toch hopen de onderzoekers dat appelsaptherapie in de toekomst ook bij mensen het ontstaan van ouderdomsziekte Alzheimer vertraagt.

Regelmatige consumptie van appelsapconcentraat remt het optreden van de ouderdomsziekte Alzheimer bij muizen. Stoffen uit appelsap verminderen de productie van amyloïde plaques in de hersenen. Dat beweren de Amerikaanse neurowetenschappers Thomas Shea en Amy Chan in het vakblad Journal of Alzheimer’s Disease.

Twee componenten

Alzheimer is een ouderdomsziekte, waarbij cellen in de hersenen hun werk niet meer goed doen. Door ophoping van het eiwit amyloïd-beta ontstaan plaques tussen de zenuwcellen. Deze cellen kunnen vanwege de blokkade geen berichten meer naar elkaar doorsturen. De hersenfunctie gaat dan steeds verder achteruit. Overproductie van amyloïd-beta heeft zowel een genetische als een voedingscomponent, zo bleek uit eerder onderzoek.

Rechtsonder een afbeelding van de zenuwcellen in gezonde hersenen. Op het grote plaatje zie je bruine bollen tussen deze cellen doorzweven. Dit zijn amyloïde plaques in de hersenen van mensen met Alzheimer. Afbeelding: Alzheimer’s Association

Muizen die door een mutatie het eiwit ApoE missen, zijn gevoeliger voor het ontstaan van Alzheimer dan gezonde muizen. Een tekort aan ApoE betekent niet alleen dat er meer amyloïd-beta wordt aangemaakt, ook het vermogen om dit lastige eiwit weer af te breken raakt beschadigd. Een tekort van folinezuur (wateroplosbaar vitamine B) en vitamine E in de voeding zorgt, bij zowel gezonde muizen als muizen die ApoE missen, voor een hogere amyloïd-beta productie.

Appelsaptherapie

Shea en Chan vermoeden dat de schade door een tekort in de voeding is te ondervangen door het regelmatig innemen van appelsapconcentraat. En inderdaad remt het sap de toegenomen amyloïd-beta productie in gezonde muizen en muizen die ApoE missen. Appelsap heeft echter geen invloed op de genetische component van de ziekte, waardoor muizen die ApoE missen nog steeds meer amyloïd-beta aanmaken dan gezonde muizen.

Gaan we in de toekomst allemaal aan de appelsap om het optreden van Alzheimer te vertragen?

Waarom appelsap de muizenhersenen zo goed beschermt, weten de neurowetenschappers nog niet. Zij denken sterk aan de stof S-adenosyl methionine (SAM). SAM zit in hoge concentraties in appelsapconcentraat en onderdrukt de activiteit van een gen dat de amyloïd-beta productie stimuleert. Shea: “Op dit moment bekijken we of SAM inderdaad voor dit positieve effect zorgt. We hopen voor de toekomst op een appelsaptherapie die het optreden van de ziekte van Alzheimer vertraagt.”

Dietary supplementation with apple juice decreases endogenous amyloid-beta; levels in murine brain (Thomas Shea en Amy Chan), Journal of Alzheimer’s Disease 16 (2009)