Angstige zanggors krijgt minder kuikens

Auteur: | 9 december 2011

Als er veel roofdieren in de buurt zijn, krijgen prooidieren minder nakomelingen. Maar wist je dat angst voor naderende roofdieren ook al voldoende is om het aantal nakomelingen drastisch te laten afnemen? Canadese biologen schrijven deze week in het blad Science dat angstige zanggorzen in een jaar tijd veertig procent minder kuikens krijgen dan hun relaxte soortgenootjes.

De Canadezen, onder leiding van Liana Zanette, voerden hun onderzoek uit onder wilde populaties zanggorzen op de Canadese Gulf Islands. De vogels verblijven daar het hele jaar door en leggen in die tijd meestal twee keer eieren. Ongeveer de helft van de eieren gaat verloren doordat deze worden opgegeten door roofdieren, zoals wasberen of roofvogels.

Zanette en haar collega’s wilden zulke directe predatie in hun experiment vermijden, en daarom zetten zij verschillende broedgebieden van zanggorzen af met netten en schrikdraad. Om er zeker van te zijn dat er inderdaad geen roofdieren bij de nestjes in de buurt kwamen, werd er ook voortdurend gefilmd.

In een deel van de afgezette broedgebieden speelden de Canadezen geluiden af van roofdieren (wasbeer, havik en uil). In de overige broedgebieden speelden zij geluiden af die vergelijkbaar zijn met roofdiergeluiden, maar die afkomstig zijn van dieren waar de zanggors niet van hoeft te schrikken (zeehond, gans en kolibrie).

Sterk onderschat

Een vrouwtjes zanggors die voortdurend het idee heeft dat er een roofdier in aantocht is, bouwt haar nestje dichter in de vegetatie dan een ontspannen vrouwtje. Het angstige vrouwtje legt minder eieren, en komt tijdens het bebroeden vaker van haar nest waardoor er ook nog eens minder eieren uitkomen dan bij een relaxte zanggors. Op het moment dat de kuikens uit het ei zijn gekropen, brengen zanggors ouders in het gebied met roofdiergeluiden minder vaak voedsel naar het nest dan vogels in gebieden met andere dierengeluiden.

Dit alles zorgt ervoor dat er bij angstige zanggorzen uiteindelijk veertig procent minder kuikens het nest verlaten dan bij vogels die niet bang hoeven te zijn. De voortdurende dreiging van een naderend roofdier zorgt dus voor hoge kosten wat betreft de voortplantingskansen van een prooidier.

Het is nog niet bekend of andere prooidieren net zo heftig reageren op dreiging als de zanggors, maar de Amerikaanse ecoloog Thomas Martin vreest van wel. In een begeleidend commentaar in Science schrijft hij dat we zulke indirecte effecten van predatie waarschijnlijk sterk onderschat hebben. En dat is iets om rekening mee te houden, bijvoorbeeld bij de bescherming van ernstig bedreigde prooidieren.

• Liana Zanette e.a. Perceived predation risk reduces the number of offspring songbirds produce per year Science 334 (1398 – 1401), 9 december 2011